, 2021/12/16

Szeretnél jobban kommunikálni? Ezek a tippek segítenek elkerülni a félreértéseket, megragadni a közöltek valódi jelentését, és jelentősen javítani a munkahelyi és személyes kapcsolataid.

communicate effectively

Mi a hatékony kommunikáció?

A hatékony kommunikáció többről szól, mint egyszerű információcseréről. Arról szól, hogy megértsük az információ mögött rejlő érzelmeket és szándékokat. Amellett, hogy képes vagy világosan átadni egy üzenetet, úgy is kell hallgatnod, hogy az elhangzottak teljes értelmét elnyerd, és a másik személy úgy érezze, hogy meghallgatják és megértik. A hatékony kommunikációnak úgy hangzik, mintha ösztönösen kellene működni. De túl gyakran előfordul, hogy amikor megpróbálunk másokkal kommunikálni, valami félresiklik.

Mi mondunk valamit, a másik személy mást hall, és félreértések, frusztráció és konfliktusok következnek. Ez problémákat okozhat az otthoni, iskolai és munkahelyi kapcsolatokban. Sokunk számára a tisztább és hatékonyabb kommunikációhoz néhány fontos készség elsajátítására van szükség. Akár a házastársaddal, a gyerekeiddel, a főnököddel vagy a munkatársaiddal próbálod javítani a kommunikációt, ezeknek a készségeknek a megtanulása elmélyítheti a másokkal való kapcsolatodat, nagyobb bizalmat és tiszteletet építhetsz ki, javíthatod a csapatmunkát, a problémamegoldást és az általános szociális és érzelmi egészségedet.

Mi akadályoz meg a hatékony kommunikációban?

A hatékony kommunikáció gyakori akadályai közé tartoznak: A stressz és a kontrollálatlan érzelmek. Ha stresszes vagy érzelmileg túlterhelt vagy, nagyobb valószínűséggel értelmezed félre a többi embert, küldesz zavaros vagy visszataszító nonverbális jeleket, és esel bele egészségtelen, térdre kényszerített viselkedésmintákba. A konfliktusok és félreértések elkerülése érdekében megtanulhatod, hogyan nyugodj meg gyorsan, mielőtt folytatod a beszélgetést.

A koncentráció hiánya.

Nem tudsz hatékonyan kommunikálni, ha multitaskingolsz. Ha a telefonod ellenőrzöd, azt tervezgeted, mit fogsz mondani legközelebb, vagy álmodozol, szinte biztos, hogy nem veszíted el a beszélgetés során a nonverbális jelzéseket. A hatékony kommunikációhoz el kell kerülni a zavaró tényezőket, és koncentrálni kell.

Következetlen testbeszéd.

A nem verbális kommunikációnak meg kell erősíteni a mondanivalót, nem pedig ellentmondani neki. Ha egy dolgot mondasz, de a testbeszéded mást mond, a hallgatód valószínűleg úgy fogja érezni, hogy nem vagy őszinte. Nem mondhatsz például igent, miközben a fejeddel nemet rázol.

Negatív testbeszéd.

Ha nem értesz egyet az elhangzottakkal vagy nem tetszik, akkor negatív testbeszéddel utasíthatod vissza a másik személy üzenetét, például keresztbe fonod a karod, kerülöd a szemkontaktust vagy kopogtatod a lábad. Nem kell feltétlenül egyetérteni vagy akár tetszeni is, amit mondanak, de ahhoz, hogy hatékonyan kommunikálj, és a másik fél ne kerüljön védekező helyzetbe, fontos, hogy elkerüld a negatív jelzések küldését.

Hatékony kommunikációs készség 1: Legyél elkötelezett hallgatóság

Amikor másokkal kommunikálunk, gyakran arra összpontosítunk, hogy mit kellene mondanunk. A hatékony kommunikáció azonban kevésbé szól a beszédről és inkább a meghallgatásról szól. A jó hallgatás nem csupán a szavak vagy a közölt információ megértését jelenti, hanem azt is, hogy megértsük az érzelmeket, amelyeket a beszélő közvetíteni próbál.

Nagy különbség van az elkötelezett hallgatás és az egyszerű hallgatás között. Ha igazán figyelsz - amikor elköteleződsz az elhangzottakkal -, akkor hallani fogod a hangszín finom hangsúlyait, amelyek elárulják, hogyan érez az illető, és milyen érzelmeket próbál közvetíteni. Ha elkötelezett hallgató vagy, nemcsak jobban megérted a másik személyt, hanem azt is elérheted, hogy az illető úgy érezze, hogy meghallgatják és megértik, ami segíthet egy erősebb, mélyebb kapcsolatot kialakítani köztetek.

Ha így kommunikálsz, olyan folyamatot is megtapasztalsz, amely csökkenti a stresszt, és támogatja a fizikai és érzelmi jólétet. Ha például a beszélgetőpartnered nyugodt, a bevállalós hallgatás segít megnyugtatni téged is. Hasonlóképpen, ha az illető izgatott, segíthet megnyugtatni őt azzal, hogy figyelmesen hallgatja, és érezteti vele, hogy megértették.

Ha az a célod, hogy teljesen megértsd a másik személyt és kapcsolódj hozzá, az elkötelezett módon való meghallgatás gyakran magától értetődően fog jönni. Ha mégsem, próbálja ki a következő tippeket. Minél többet gyakorolod őket, annál kielégítőbbé és kifizetődőbbé válik a másokkal való interakciód.

Szánj időt a gondolkodásra, mielőtt megszólalsz.

Ha rosszat mondasz még a megfelelő pillanatban is, súlyosan megsebezhetsz valakit. Gondoljunk például egy orvosra, aki rosszul mondja ki a gyógyszerrendelést, amelyről kiderül, hogy rossz, és fájdalmat okoz a betegének. Ha a bíróságon rosszul mondasz valamit, az egy ártatlan embert hosszú-hosszú időre börtönbe juttathatsz. Mivel a szavaknak ekkora hatalma van, nagyon fontos, hogyan kommunikálunk. Ezért szánjunk időt a meghallgatásra, legyünk óvatosak a válaszadással, és szánjunk időt a beszédre.

"Egy személy beszédstílusa nyomokat ad arról, hogy milyen mélyen tud hallgatni. A valódi kapcsolat pillanataiban, amit mondunk, az arra reagál, amit a másik érez, mond és tesz. Amikor azonban rosszul kapcsolódunk, kommunikációnk verbális töltényekké válik: üzenetünk nem változik a másik ember állapotához igazodva, hanem egyszerűen a sajátunkat tükrözi. A meghallgatás teszi a különbséget. Ha valakihez beszélünk ahelyett, hogy meghallgatnánk, a beszélgetés monológgá silányul.

Legyünk lassúak a beszédben és gyorsak a hallgatásban.

Szánj időt arra, hogy arra koncentrálj, amit a másik ember tesz és mond. A legtöbben hallunk, de nem igazán figyelünk. Hajlamosak vagyunk arra koncentrálni, hogy mit fogunk mondani, vagy hogyan fogunk válaszolni, ahelyett, hogy arra összpontosítanánk és megértenénk, amit a beszélő közölni próbál.

Beszélj, hogy segítsd a hallgatót.

Kommunikálj azzal a szándékkal, hogy segíts a hallgatónak. Sok oka van annak, hogy az emberek beszélnek. Néha pusztán a kapcsolat tesztelése a cél, mint ahogy ez gyakran előfordul a small talk esetében is. Vannak olyanok, akik hangosan gondolkodnak, így hallgatóként véletlenül éppen jelen vagy, amikor ők próbálják feldolgozni a gondolataikat. Máskor pedig azért, hogy információt nyújtson, bármilyen okból kifolyólag. Megint más alkalmakkor a beszélő azt közli, hogy válaszra vagy segítségre van szüksége.

Ha small talkról van szó, akkor azzal segíthetsz a hallgatónak, hogy bemutatsz valamit a beszélgetésbe, ami értéket hoz a beszélgetésnek és a másik személynek. Ha nem vagy biztos benne, hogy mi a beszélgetés lényege, akkor egyszerűen és udvariasan kérj felvilágosítást. Egy ilyen dolog nagyon hasznos lehet valakinél, aki olyasmit mutat be, amire esetleg szükség van.

Jó szokás ilyen helyzetekben megkérdezni: "Azért mondod ezt el nekem, hogy ötleteket pattintsak ki belőle, vagy azért, mert a segítségemet kéred?". A helyzettől függetlenül próbáld meg szem előtt tartani, hogy a beszélgető meghallgatása hogyan hozhat értéket a másik személynek és az elköteleződésnek.

Beszélj egyenesen.

Gyakran hajlamosak vagyunk arra, hogy játszadozzunk az emberekkel, ha nem vagyunk nyíltak és őszinték. Ezt azok gyakorolják, akik megtanultak passzív agresszívnak lenni. Pedig azokat az embereket csodáljuk a legjobban, akik őszinték és igazmondóak. Azok a férfiak vagy nők, akiket vezetőnek tartanak, vagy akiknek karizmájuk van, vagy akiket nagy tisztelet övez, azok azok, akik őszintén tudnak beszélni.

Őszintén beszélni nem azt jelenti, hogy durván, vagy olyan módon beszélünk, ami árthat. Ha megtanulsz tapintattal vagy finomsággal kimondani az igazságot, az szabadságot ad neked az emberekkel való együttműködésben, és mások pozitív megbecsülésével jutalmaz.

Legyél tudatában annak, hogy a nem verbális kommunikáció mindig működik.

A nem verbális kommunikáció hangosabban beszélhet, mint a szavak, de nem olyan egyértelmű, mint a szavak. A nem verbális kommunikáció magában foglalja:

Testbeszéd és testtartás

arckifejezés

öltözködés és ruházat

Viselkedés. Valójában minden viselkedés kommunikáció.

Ismerd fel a három "V"-t a beszélt kommunikációban:

Verbális - nyilvánvalóan a kimondott szó. Azonban, ahogy William Vermeulen rámutatott szemináriumain: "A legtöbb ember csak a verbális elemre koncentrál, feltételezve, hogy ez az üzenet, holott ez csak egy része az egész üzenetnek".

Vokális - amely magában foglalja az intonációt, a kivetítést és a rezonanciát.

Vizuális: amit az emberek látnak, amikor kommunikálsz, például a tested és az arcod mozgása és kifejezése. A vizuális képek tudatos és tudattalan üzeneteket közvetítenek. A testbeszédnek lehet olyan hatása, hogy pozitívan felerősíti a beszédet, vagy jelentősen csökkentheti azt.

Ügyelj arra, hogy a megfelelő szavakat a megfelelő időben használd.

Ahogy a mondás tartja: "Mondd, amit gondolsz, és gondold komolyan, amit mondasz". Nagyon fontos megérteni, hogy a szavaknak hatalma van. Jó szokás, hogy átgondoljuk, mit akarunk mondani, hogy biztosak legyünk benne, hogy valóban azt akarjuk mondani. A szóbeli pontosság szintje a pillanatnyi fontosságtól függ.

Nyilvánvaló, hogy egy őrnagynak a hadseregben precízen kell beszélnie, amikor az ellenség elleni támadásra ad parancsot; míg aligha van szükség verbális pontosságra, amikor a lányával fogócskázik. Ugyanakkor, ha rosszkor mondod a megfelelő dolgot, az árthat a helyzetnek vagy a kapcsolatnak "A megfelelő szavak megfelelő időben történő kimondása többet tehet annál, hogy az ember abban a pillanatban jól érzi magát. Olyan hatást gyakorolhat, amely pozitív és tartós.

Ha szükséges, légy határozott, de tapintatos.

Tanulj meg határozott, de diplomatikus szavakat használni akkor is, amikor az ellenfeleket kijavítod. Lehetsz őszinte anélkül, hogy ízléstelen lennél.

Használd ki jól a kérdéseket.

Gyakran az irányítja a beszélgetést, aki a kérdéseket felteszi. Az irányítás azonban nem feltétlenül a cél. Inkább a jó kérdések használatával eljuthat a téma lényegéhez, és segít bevonni az embereket a párbeszéd és a kommunikáció folyamatába. A "ki-mit-hol-hol-hogyan" és néha a "miért" kérdések használatával addig kérdezzen, amíg nem tisztázódik a kérdés.

Keresd a tanulságos pillanatokat, a tisztázást vagy az önfelfedezést.

Tedd ezt úgy, hogy a kritikus pontokon megállítod a másik személyt, és megkérdezed, mire gondol.

Keresd a csendes regisztráció pillanatát.

Ez az a pillanat, amikor az illető látszólag megdermed és elgondolkodik azon, amit mond. Ez gyakran az a hely, ahol a személy(ek) elkötelezettek, valami, amit mondtál, eltalálta a húrt és rezonált rá. Ne használd azonban a csendet arra, hogy frusztráld a másik személyt. Ha a beszélgetés kezd nehezebbé válni, mint amennyit te abban a pillanatban el tudsz viselni, akkor magyarázd el, hogy miért tétovázol, majd zárd le a beszélgetést.

Jegyezd fel a fontos ügyeket.

Bizonyos kontextusokban ez kulcsfontosságú, például amikor személyesen találkozol egy ellenféllel, vagy egy nagyon fontos bizottsági vagy csapatmegbeszélés során. Winston Churchill ragaszkodott ehhez a gyakorlathoz. Egyik maximája a következő volt: "Határozott híve vagyok annak, hogy a hivatalos ügyeket írásban bonyolítsuk.

.Legyen világosan érthető, hogy minden tőlem származó utasítás írásban történik, vagy azonnal írásban kell megerősíteni, és hogy nem vállalok felelősséget a nemzetvédelemmel kapcsolatos ügyekben, amelyekben állítólag csak akkor hoztam döntéseket, ha azokat írásban rögzítik." A miniszterelnöki hivatalban a hivatalos ügyek írásban vannak rögzítve.

Rendszeresen közöld a terveket és döntéseket azokkal, akiknek tudniuk kell.

Ne engedd meg a megszakításokat.

Azok az emberek, akik félbeszakítanak, ezt számos okból teszik, amelyek közül kevés olyan van, amely értéket hoz a beszélgetésbe vagy javítja azt. Néhányan azért szakítják félbe a beszélgetést, mert nem figyelnek. Figyelniük kell, különben a te időd és energiád kárba vész. Vannak, akik azért szakítanak félbe, mert nem tisztelnek vagy a beszélgetésben résztvevőket. Ha ilyenek, akkor megvetnek téged.

Aligha lehet kölcsönösen előnyös eszmecsere, ha kevés a tisztelet. Tisztelettudónak kell lenniük. Néhányan azért szakítják félbe a beszélgetést, mert túl arrogánsak ahhoz, hogy elhiggyék, van bármi érdekes vagy fontos megosztani valód. Szükségük van egy adag alázatra ahhoz, hogy képesek legyenek másokkal bármilyen hasznos és értelmes interakcióra. Ha a másik személy továbbra is félbeszakít, akkor fejezd be a beszélgetést, és menj el.

Kérj segítséget, ha a másik személlyel való kommunikáció nehéz.

Ha folyamatosan nehézséget okoz a kommunikáció egy másik személlyel, akkor vegyen igénybe egy vagy két másik személy segítségét a kommunikáció javításához. Gyakran előfordul, hogy ez megoldja a rendszeresen konfliktusban álló emberek közötti kihívást. Legyen tisztában azzal, hogy ez nem mindig jelent megoldást.

Add meg a nagy képet, de ne élj túl sok általánosítással.

Az elvont fogalmakat konkrét példákkal kövesd. Ahogy a kommunikációs szakemberek tanácsolják: fess egy verbális képet, és kösd össze a pontokat.