Üzleti terv készítés

#uzleti-terv-keszites

By , 2021/6/30

Üzleti terv: A legfontosabb alapok. Az üzleti terv az a dokumentum, amely összegzi a vállalkozás jövőbeli céljait és az ehhez vezető stratégiát.

Hosszútáv a végső cél meghatározásával kezdődik. Középtáv-általában 3-5 évre erre épül fel a stratégia. A stratégiát végül lépésekre, taktikákra bontja – és ezekből építi fel a vállalkozás hétköznapi, operatív működését.

Mi az üzleti terv készítésének elsődleges célja? 

Elsődleges cél  saját magunk reális tájékoztatója kell, hogy legyen. Ne legyünk túl derűlátók, maradjunk a realitás talaján. Egy ilyen terv megmutatja, hogy az elképzelésünk lehetségese. Abban az esetben, ha hamis képet látunk a nagy optimizmussal magunknak ártunk becsapjuk magunkat.

Meglehet, hogy feleslegesen kockáztatunk  már meglévő tőkénket. Az üzleti terv az a dokumentum, amellyel bemutatjuk a meglévő vagy jövendő vállalkozásunkat. Annak céljait, hogy hogyan szeretnénk elérni, kinek szeretnénk  termékeinket eladni és, hogy mennyi pénzre és mi másra van még szükségünk. 

A pénzügyi terv

A pénzügyi terv az üzleti terv talán legfontosabb része. Fontos, hogy a pénzügyi tervben feltüntessünk minden költséget ami felmerülhet. Ne essünk túlzásba a várható bevételeknél. Érdemes az adatokat a számviteli normák szerint elfogadott táblázatba  sorolni,a pénzügyi részt is lássuk el egy szöveges ismertetővel.

Üzleti terv készítése befektető bevonásához

Általában a befektetők kevés idővel rendelkeznek, ezért fontos, hogy az üzleti terv legyen figyelemfelkeltő, de könnyen átlátható. A legfontosabb információk legyenek könnyen hozzáférhetők. Érdemes egy max. két oldalas összefoglalók készíteni. Legyen informativ, tájékoztató, ne reklámszöveg.

Pontos, becsült adatokkal támasszuk alá, minél egyszerűbben a várható megtérülést. Ha egy befektető figyelmét felkeltette a tervünk  több adatot is fog kérni, ezeket az adatokat időben készítsük össze.

Mennyi időre kell tervezned?

A legnagyobb részletességgel tedd, általában egy évre tervezünk. Ha hosszú távon szeretnél, akkor nagyvonalakban elég 2-5 évet össze foglalhatsz.

Ennél a tervnél érdemes feltüntetni a lehetséges mérföldköveket. Sok bizonytalan tényező van.

A célra figyelj

Az üzleti tervet az alapján állítsd össze, hogy milyen célra készül. Egy befektető számára más információ fontos, mint a hitelintézetnek. 

Vannak olyan részek amibe nagyobb hangsúlyt kell fektetni, viszont vannak olyanok amit ki lehet hagyni.

Célok meghatározása

A vállalkozás pénzügyi helyzete

A vállalkozás bemutatása

A vállalkozás bejegyzett adatai, telephelye, székhelye, adózási formája, tevékenységei, földrajzi hatóköre, a vállalkozás története.

Milyen céllal, mikor indult , üzleti  profil, hogyan alakult a vállalkozás eddigi élete.

Vezetőség és szervezeti felépítés

A három leggyakoribb cél alapján ezek:

Vezetők és tisztviselők bemutatása- Személyi alkalmazottak, ha van képzés a vállalkozásnál- alvállalkozók igénybevétele.

Működési terv

Szolgáltatás, termelés folyamatai,milyen a termék előállítása és értékesítése. Üzemidő, nyitvatartási idő, Szolgáltatási folyamatok, termék előállítás, értékesítés. Működési rend. Támogató tevékenységek, technológiák bemutatása. Munkaerő szükséglet, beszerzés, üzleti partnerek. Felmerülő veszélyek,kockázat ismertetése és elhárítása.

Piac ismertetése

Célcsoportok és a versenytársak elemzése. Megnézheted mekkora bevétele van hány ember dolgozik.

– Számold ki a termékáraikkal vajon mennyi ügyfelük lehet

– Milyen marketing csatornát használnak

– Ki ad prémium és ki ad olcsó termékeket / szolgáltatást – mi a különbség még közöttük. Nézd meg milyen előnyöd lehet vele szemben. Termékpozicionálás.

-Vevők igényeinek, rutinjának felmérése: Na jó ennek kellene az első helyen lenni.

-Sok személyes beszélgetés, mélyinterjú további segítség  lehet.

Az üzleti terv készítés folyamata

Az ötlet kidolgozása, kutatása és érvényesítése.

Győződjünk meg arról, hogy az ötletünk hiteles-e. Van-e rá kereslet és kevesebb erőforrás szükséges a vállalkozás indításához, működtetéséhez, mint amekkora a kockázat.Ha egy partnernek készítjük az üzleti tervet szükséges az ötlet érvényesítése, hogy bizonyítani lehessen, hogy életképes az ötlet.

Célok kijelölése

Érdemes felvázolni a célokat:rövid,-közepes,-hosszú távon is. Legyenek reálisak, konkrét és mérhető a célok. A heti cél rövidtáv, a 3-5 év középtáv, és van a hosszú táv. Ha kijelölöd jöhet a cél feladatainak kitalálása. Amint kijelöltük a végső célt  a 3-5 éves célt 

Stratégia kitalálása a célok alapján

Ki kell találni a stratégiát. Ez nem a taktika azok  konkrétabbak és gyorsabbak, de nem összefüggőek. A stratégia a taktikák összessége.

Képzeld el  úgy mint egy robotot. A taktikák az alkatrészek amelyeket meg kell csinálni. De ha összerakod attól még nem fog működni itt kell a  stratégia.

A részek összehangolása és működése. Tehát elmondható, hogy: A stratégia  több, mint a részek összessége.

A stratégia lebontása taktikai lépésekre

Gyakorlatias lesz az üzleti terv, akár évtizedekre is felvázolt célok és a stratégiák amik ehhez vezetnek napi, heti teendőkké válnak.

Sokan nem hajlandóak megtenni a lépéseket, így nem jutnak el idáig. A  stratégia és a gyakorlati taktikák elválaszthatatlanok egymástól, mint Tom és Jerry.

Strukturálás

Ez egy nagyon fontos lépés: Ilyenkor tisztul le minden – ekkor áll össze az egész vállalkozás terve. A legjobb rész a vezetői összefoglaló, egyszerűen és más számára érthetően kell átadni a kitalált és felvázolt tudást. Egyszerűsítsd le magadnak annyira, ha ránézel tudod mi a következő lépés amit tenni kell.

Tedd könnyen fogyaszthatóvá. Nem a bonyolult ami jó. Albert Einstein is azt mondta egyszerűen lehet egy dolog vérprofi.

Nem a komplex szavaktól, a szakkifejezések használatától lesz jó az üzleti terved. Legyen könnyen megérthető úgy neked mint az iparághoz kevésbé értő partnereknek. A kidolgozott üzleti terv egy működőképes vállalkozást mutasson be – ne a körítés elfedje az amúgy silány stratégiát.

Rövid azt jelenti, hogy pontosan akkora, amekkorában a legegyszerűbben kifejthető az üzleti koncepció. Ami egyes vállalatoknál 60 oldal ,ha magadnak készül, akkor egyetlen oldal is elég lehet.

Célcsoportra szabott

Tudd, hogy kinek készül. Aki jártas az iparágban, akkor nyugodtan használhatsz üzleti kifejezéseket,szakzsargont. Az iparághoz kevésbé értő partnernek  mellőzd a “belsős” kifejezéseket. Nem egyszerű a leegyszerűsítés, de ha megvan akkor már jobban érted az iparágat és a vállalkozás működését.

Logikusan felépített.Egyes részek csatlakozzanak, épüljenek egymásra.Logikusan. Ne legyenek olyan elemek amelyek értelmetlenek,vagy nem támasztja alá semmi.

A logikus üzleti terv segíti a befogadását,így  a dokumentum sokkal meggyőzőbb lesz.

Igényesen szerkesztett

Nem elég, hogy logikus legyen,terelni kell a figyelmet. Ha valami nagyon fontos, legyen kiemeléssel. Ha nehezen befogadható, legyen illusztrálva.

Fontos az első benyomás.Legyen igényes. Figyelemfelkeltő.

Egy stratégia az üzleti tervezés.

Nem a szórakoztatás a fő cél. Ellenben senki nem szeret unatkozni egy tevékenység alatt, ezért legyen egy olyan terv ami megragadja a figyelmet és ott tartja az olvasás befejezéséig.

Hiteles

Nagyon fontos, hogy meggyőző legyen egy terv nem elég a stratégia felvázolása. Sokan nagy dolgokat tesznek bele aminek egy része nem valós.

Gondolj bele milyen következménye lehet annak, ha  egy leendő partner vagy befektető előtt kiderül, hogy az állítások nem valósak.

Elvesz a bizalom és nem lehet vissza szerezni.

A vállalkozás alapadatai

Le kell írni a meglévő vagy  leendő vállalkozás nevét, adószámát, alapítás évet, TB számot, folyószámla számot, a telephely címét és adatait.

Itt lesz a cég tulajdonos neve, telefonszáma.a vállalkozás profilja és tevékenységi körei. Meg kell határozni azt is, hogy milyen céllal készült az üzleti terv.

Döntéshozói összefoglaló

Ez egy tömör tartalmi összefoglaló az üzleti tervről 1-2 oldal terjedelmű legyen. Ennek tanulmányozása  után könnyen tudja megértheti az elbíráló az üzleti terv lényegét. Ez a fejezet mivel az ezt követő fejezet összefoglalója így ez készül el utoljára.

Fontos lehet hangsúlyozni azokat az elemeket, amely a célcsoport részére fontos lehet. Ez a fejezet kell, hogy a legjobb legyen, mert, ha ez nem sikeres, akkor nem fogják az üzleti terved elolvasni.

A vállalkozás bemutatásával kezdődik az üzleti terv.

A működő vállalkozásoknál ez a rész helyet ad a történelmi áttekintésre. Fontos időpontok megjelenítése a fejlődés szempontjából. Alapvető tevékenységeit felvázolni. A meglévő vállalkozásnak itt jeleznie kell, hogy a fejlődés melyik szakaszában van, milyen jogi formában működik.

Fel kell tüntetni mennyire környezetbarát a termék,valamint pénzügyi forrásait. Ismertetni a meglévő vagy leendő termékeket a garantált feltételeket,a szolgáltatásokat amelyeke az előállitáshoz,értékesítéshez  használatos szolgáltatásokat. A cél szempontjából említésre méltó a szakmai tudás, tapasztalat.

Számba kell venni, hogy gazdasági, pénzügyi és más határok között érdemes vállalkozást alapítani, bővíteni. Milyen eredményekre számitasz a vállalkozás indításával, fejlesztésével.

Szervezeti felépítés és a vezetőség bemutatása

Az üzleti terv ezen részének elkészítése előtt rögzíteni kell, hogy a vállalkozás milyen formában fog működni. A meglévő vállalkozás milyen formában szeretné folytatni tevékenységét. Ebben a szakaszban ki kell emelni a cég szempontjából a fontos és meglévő szakmai tudást,a társaság menedzsmentjét, a döntő pozíciókat,szakmai vezetőket. Ki kell térni arra is, hogy bizonyos vezetést milyen felelősség terhel és hogy a megadott tevékenységekért ki felel.

Működési terv

Az üzleti tervben hangsúlyozottan foglalkozni kell azzal, hogy a vállalkozás hol, hogyan állítja elő termékeit, szolgáltatásait. Ennek a fejezetnek világosnak jól megérthetőnek kell lenni. Fontos, hogy aki a tervet olvassa egyszerű és nyilvánvaló legyen. Láthassa, hogy a terméknek mekkora a vonzereje, mivel tűnik ki a piacon. Ahol termelő a vállalat érdemes bemutatni a folyamatokat, technológiát,termelő berendezéseket,logisztikát. 

Kereskedelmi cégnél az értékesítési folyamatot kell részletezni, a termékpalettát, csatornákat. Szolgáltató cégnél a szolgáltatási ágazatát, folyamatát kell megjeleníteni. Mindegyik esetben érdemes megemlíteni a fontosabb szállítókat ,üzleti partnereket.