, 2022/3/25

A szótár szerint a tanácsadó "egy adott terület szakértője, aki tanácsadóként dolgozik egy vállalat vagy egy másik személy számára". Elég homályosan hangzik, nem igaz? De hacsak nem volt kómában az elmúlt évtizedben, akkor valószínűleg van fogalma arról, hogy mi az a tanácsadó. A vállalkozások bizonyára értik, hogy mi a tanácsadó. 1997-ben az amerikai vállalatok valamivel több mint 12 milliárd dollárt költöttek tanácsadásra.

consulting business

Anna Flowers, a kaliforniai Irvine-ban működő Professzionális Tanácsadók Szövetségének szóvivője szerint a szövetség az utóbbi időben egyre több olyan személytől kérnek információt, akik be akarnak szállni a szakmába. "A piac kezd megnyílni [a vállalkozásoknak nyújtott tanácsadás] előtt" - mondja Flowers. Melinda P., egy független tanácsadó a virginiai Arlingtonban, úgy véli, hogy egyre többen kezdenek el foglalkozni a tanácsadással, mert a technológia megkönnyítette ezt. "Ugyanaz a technológia, amely segített nekem, hogy tanácsadóként sikeres legyek, másoknak is megkönnyítette ugyanezt".

A tanácsadói tevékenység számos előnnyel jár: rugalmasan meghatározhatja, hogy hol és mikor dolgozik, milyen munkákat vállal el, és milyen díjat számít fel az idejéért. A tanácsadói vállalkozás indítása minimális rezsiköltséggel jár, és könnyen lehet növelni vagy csökkenteni a létszámot, hogy az életstílusodnak és a pénzügyi helyzetednek megfeleljen.

Ezen előnyök ellenére vannak fontos tényezők, amelyeket figyelembe kell vennie annak érdekében, hogy tanácsadói vállalkozásának a legjobb esélyei legyenek a sikerre. Íme néhány kérdés, amelyet fel kell tennie magának, mielőtt tanácsadói vállalkozásba kezd, beleértve azt is, hogyan határozza meg a piaci rését, határozza meg az árakat és növelje az ügyfélkörét.

Mi a szakterületem?

A legjobb tanácsadók jellemzően a területük elismert szakértői - olyan emberek, akik hosszú karrierjük során bizonyított tapasztalattal vagy egy adott területen jelentős sikerekkel rendelkeznek. Mielőtt tanácsadói vállalkozásba kezdenél, feltétlenül értékeld, hogyan jelenik meg tapasztalatod a potenciális ügyfelek számára, és tegyél fel magadnak olyan kérdéseket, mint például: Mik a legerősebb értékesítési pontjaim?

Miben különböztet meg a tapasztalatom a versenytársaimtól?

A cél az kell, hogy legyen, hogy a tanácsadói piacon belül kialakíts egy rést, megmutatva, hogy a te személyes és szakmai múltad hogyan fordítható le olyan egyedi perspektívává, amely értéket képvisel az ügyfelek számára. Zaki Hussain - a Clutchgrowth nevű WeWork-tagvállalat vezérigazgatója és alapítója, amely marketingkampányokat szervez és bonyolít le az ügyfelek számára - a nagy ívű gondolkodás és a marketing átfogó megközelítése az, amivel megkülönbözteti vállalatát a versenytársaktól.

"A Clutchgrowth-ot a kezdetektől fogva úgy építettük fel, hogy a kapcsolat legyen az első" - mondja Hussain. "Hosszú távú partnerek vagyunk az ügyfeleinkkel. Ahelyett, hogy csak hirdetéseket, céloldalakat vagy kampányokat szállítanánk, konzultálunk az ügyfelekkel arról, hogyan lehet a legjobban bevételt generálni, beleértve azt is, hogyan alkalmazzanak kivételes tehetségeket, hogyan tervezzenek költségvetést és méretezzék a csapataikat, és hogyan alakítsanak ki stratégiát a fenntartható növekedés érdekében."

Szükségem van speciális képzésre?

Bár lehet, hogy a saját szakterületed szakértője vagy, a tanácsadás további készségeket igényel, amelyeket külön képzéssel lehet csiszolni. Tanácsadóként felkérhetnek arra, hogy nyilvánosan beszélj, embercsoportokat képezz, azonosítsd a problémákat a küszködő csapatokban, elemezd és bemutasd az adatokat, és hatékonyan adj visszajelzést. "[Eleinte] sokat hezitáltam egy vállalkozás beindításával kapcsolatban" - mondja Hussain a marketingcégéről.

"Nemcsak marketingtapasztalatra volt szükség, hanem értékesítésre, könyvelésre és egyéb olyan készségekre is, amelyek kívül estek a szakterületemen."Bár eleinte ijesztőnek tűnik, az ezeknek a feladatoknak az elvégzésére való képességed valószínűleg meghatározó tényező lesz a tanácsadói sikeredben (függetlenül a szakterületétől), és a nyilvános beszéd, a jelentéstétel és a vezetés terén tartott tanfolyamok nagyban hozzájárulhatnak az ügyfélkapcsolatok és az eredmények javításához.

Saját tanácsadó cégednek működtetése során üzleti megfontolások is felmerülnek: például üzleti terv írása, pénzügyi kérdések kezelése, valamint a műveletek strukturálása és méretnövelése. Hasznos, ha ezeken a területeken képesítést szerzel, és megfelelően megérted a saját magadnak való munkavégzéssel járó jogi és adózási követelményeket.

Milyen iparágak alkalmaznak tanácsadókat?

A tanácsadókat leggyakrabban a pénzügyi, a technológiai, a humánerőforrás-, a marketing- és a vállalatirányítási iparágak alkalmaznak. (Részletesebb információkat talál a tanácsadókat gyakran alkalmazó iparágakról.) A szakmától függetlenül azonban a tanácsadás életképes módja az álláskeresésnek, ha meg tudod határozni, hogy más vállalatok vagy szakemberek milyen módon profitálhatnak a segítségedből és szakértelmedből.

Milyen díjat számítsak fel a tanácsadói munkáért?

Tanácsadóként a képzésed fontos tényező lesz abban, hogy képes leszel-e ügyfeleket vonzani és megtartani. Ha az áraid túl magasak, a potenciális ügyfelek elfordulhatnak; ha túl alacsonyak, a potenciális ügyfelek gyanakodni kezdenek, és megkérdőjelezik a legitimitásodat. Mindig jó ötlet a versenytársak auditálása, hogy megismerd az általuk kínált szolgáltatásokat és az általuk felszámított díjakat. Ideális esetben tartsd áraid a versenytársakéhoz hasonló tartományban, és találj módot arra, hogy megkülönböztesd magad az ő kínálatuktól.

A tanácsadók általában háromféle módon számolnak fel díjat a szolgáltatásaikért, többek között:

Óradíj

Ez egy átalánydíj, amelyet a szakértelmednek tükrében állapítanak meg, és az ügyfelek csak azért az időért fizetnek, amit te az ő számláikra fordítasz. Elengedhetetlen, hogy nyomon kövesd az óráid ezzel a megközelítéssel, és az ügyfeleknek valószínűleg kérdései lesznek, ha a feladat sokkal tovább tart, mint ahogyan azt eredetileg ígérted.

Projektdíj

Ezzel a tarifával az ügyfeleknek az elvégzett munka alapján, projektről projektre kiszámlázzák a díjat. Bár ez az átláthatóság gyakran vonzó az ügyfelek számára, nem biztosít nagy rugalmasságot, ha váratlan események merülnek fel, és a projektek a vártnál tovább tartanak.

Retainer

Ez a fizetési ütemezés akkor ideális, ha folyamatos szolgáltatást nyújtasz egy ügyfélnek, például a weboldalának kezelését vagy a könyvelését. Ez azt jelenti, hogy téged egy hosszabb ideig ismétlődő díjazásban részesítevek, hasonlóan a rendes alkalmazottakhoz, de a munkavállaló adó-, juttatási vagy nyugdíjpénztári hozzájárulása nélkül.

Hogyan strukturáljam a szolgáltatásaimat?

Ugyanúgy, ahogyan a szolgáltatásaid számára is tisztességes és következetes árakat kell megállapítani, a szolgáltatásaid is úgy kell strukturálni, hogy az ügyfelek számára egyértelmű legyen, és számodra is könnyen betartható - függetlenül attól, hogy mennyire kötődsz bele egy projektbe. A "Scope creep" azt eredményezheti, hogy végrehajtod a stratégiát, amikor csak a tervezést ígérted, vagy nyomon követed egy projekt teljesítményét, amikor csak a teljesítésért fizettek neked. Legyen a lehető legpontosabb a szolgáltatásai körödnek ismertetése során, valamint a munka támogató kiegészítésekkel való megerősítésének költségei tekintetében.

Extra tipp: Fontos tudni, hogy mikor kell nemet mondani egy nem megfelelő munkára. Tanácsadóként a hírneved és sikertörténeted szerves részét képezi vállalkozásod egészségének. Érdemes minden ügyfélprojekt potenciális kockázatait felmérni, és ha nem vagy a helyzet magaslatán, vagy ha az ügyfél irreális elvárásokat támaszt, néha jobb, ha elutasítod a projektet.

Milyen regisztrációkra és engedélyekre van szükségem?

Attól függően, hogy milyen elképzeléseid vannak, és milyen mértékben szeretnéd bővíteni a praxisodat, a tanácsadásodat vagy a személyes neved, vagy egy fiktív, üzleti név alatt működtetheted. Ha a saját neved alatt folytatod a tevékenységet, valószínűleg egyéni vállalkozóként fogsz indulni. Ez az üzleti struktúra nem igényel bejegyzést az állami vagy szövetségi kormányzatnál, és ez a legegyszerűbb módja a vállalkozás létrehozásának. Hátránya? Minden jövedelmet és veszteséget a személyes adóbevallásodban kell bejelenteni.

Alternatív megoldás a Korlátolt Felelősségű Társaság (LLC) létrehozása, amelyben a vállalkozása különálló szervezetként adózik, és személyes vagyonod nincs veszélyben. A saját vállalkozás indításához szükséges különböző engedélyekről és bejegyzésekről további információkat találsz a kilenclépcsős útmutatóban, amely az induló vállalkozás indításához nyújt segítséget.

Hogyan szerezhetek ajánlásokat és találhatok új ügyfeleket?

Egy tanácsadói vállalkozás felépítésében a szájpropaganda az egyik leghatékonyabb módja az ügyfelek bevonzásának és megtartásának. Ha egy ügyfél megosztja pozitív tapasztalatait másokkal, az biztos módja annak, hogy növelje ügyfélkörödet. Ennek azonban az ellenkezője is igaz - ha valakinek negatív tapasztalata van, valószínűleg másoknak is elmondja a hálózatában, és a hírneved beárnyékolódik.

A pozitív tapasztalatok megosztására való ösztönzés hatékony módja, ha ösztönzőket biztosítasz. Például, ha egy meglévő ügyfél sikeresen ajánl egy új ügyfelet neked, jutalmazhatod őt kompenzációval, ingyenes szolgáltatásokkal vagy ajándékcsomaggal. A kapcsolatépítés is fontos, és az iparági rendezvényeken való részvétel - esetleg saját rendezvényének megszervezése - hatékony módja annak, hogy új kapcsolatokat építs ki és új ügyfeleket szerezz.

Az online közösségekben való részvétel, a releváns konferenciákon való előadás és a közösségi médiában való tanácsadás sokat segíthet a szakértelem megalapozásában. Ráadásul az olyan közösségi platformokon, mint a LinkedIn, történő kapcsolatfelvétel vagy a weboldalát meglátogató emberek e-mail címeinek rögzítése segíthet megtölteni az értékesítési tölcsért minősített ügyfelekkel.

Extra tipp: A vásárlói út megtervezése segít jobban megérteni a potenciális ügyfelek igényeit és gondolkodásmódját. A célközönségének, különböző fájdalompontjaiknak és egyedi vásárlói útjaiknak az azonosítása biztosítja, hogy empátiával - és a problémáikra vonatkozó megoldásokkal - közelíts ezekhez az érdeklődőkhöz.

Mi a helyzet a szerződésekkel?

A szerződés egy jogilag kötelező érvényű megállapodás te mint tanácsadó és ügyfeleid között. Ebben meg kell határozni az általad vállalt munkát, valamint az ügyfél által fizetendő összeget. Bár a szerződési követelmények államonként eltérőek, mivel a szerződési jog az állami joghoz kötött, minden szerződésnek meg kell:

Meghatározott címmel kell rendelkeznie

Azonosítani kell az érintett feleket, a magánszemélyek teljes nevének, illetve a vállalatok elérhetőségének és adóazonosító számának feltüntetésével.

részletezd a szerződés célját és azt, hogy az egyes feleknek mit kell nyújtaniuk a szerződés teljesítéséhez

meghatározzák a szolgáltatások típusát és terjedelmét

Tartalmazza a szolgáltatásokért fizetendő összeget, valamint azt, hogy mikor és hogyan kell kifizetni ezt az összeget.

Határozd meg a megállapodás időtartamát, beleértve a kezdő és a befejező dátumot.

tartalmazzon rendelkezést a szerződés bármelyik fél általi felmondására vonatkozóan.

Biztosítani kell, hogy a szerződést mindkét fél elfogadja és aláírja.