, 2021/7/2

A startup egy olyan vállalkozás, amelyet alapítói egy üzleti ötlet kialakítására vagy egy valós probléma megoldására hoztak létre. A startupok ötletei komoly üzleti potenciállal rendelkeznek és befolyásuk lehet egy adott felhasználói probléma megoldására, annak kezelésére

Startup vállalkozás

Termékük, vagy szolgáltatásuk akár szemléletváltást is jelenthet egy adott iparágban. A startupok általában tehát egy olyan problémára fókuszálnak, amellyel érdemes foglalkozni, amire érdemes vállalkozást létrehozni és megtalálni azt az alapító csapatot, akik a startup vállalkozás alapötletével szinte együtt élnek, együtt lélegeznek, közös céljuk pedig az, hogy ötletük megvalósuljon.

Egy startup vállalkozás indítása

Ha van egy ötleted az önmagában nem elég nagyon olcsón és kockázatmentesen viszont lehet értéket teremteni. Az ötlet kidolgozása, csiszolása,a kezdeti ötlet és a csapat összerakása majdnem semmibe nem kerül. Ne pazarold az idődet, hiszen legtöbben itt meg is állnak. Jó álmodozni és egy startup vállalkozás szinte ingyen van.

Tennivalók

Írd le az ötleted és nézzétek át alaposan, ha vannak finomítások végezd el, modellezd a lehetséges reakciókat. Alaposan járj utána a konkurenciának, ha több is van az még nem rossz, ugyanis van már piaca Itt említésre kerül a piacra lépés költsége, amit a többiek már fizettek, te viszont még nem. Amennyiben nincs konkurencia nem biztos, hogy jó az ötlet. Járj utána alaposan mielőtt belekezdenél.

Ebben a szakaszban érdemes minél több visszajelzést szerezni, hogy jó-e az ötlet. Ezek a vállalkozások többnyire társ alapítókkal jönnek létre. Fontos, hogy legyen csapatod, hiszen nem érthetsz mindenhez te sem. Keress olyanokat akik értenek a technológiához és van valakinek némi üzleti tapasztalata. Keresd a megoldást lényegét , arra fókuszálj a megvalósításért. Vegyél részt startup versenyeken. Ez a  legolcsóbb, leggyorsabb visszajelzési lehetőség,  és még rengeteget tanulhatsz belőle. Tudnod kell, hogy alkalmas vagy-e kockázati a tőkebefektetésre.

Mit ne csináljak?

Ne bújj el, mert ha elbújsz lehet elkerüli a figyelmét egy konkurens, egy visszajelzés és ezáltal nagyon sok pénzt veszíthetsz, nem beszélve az időről és a csalódásról. Ne foglalkozz üzleti tervezéssel. Ebben a fázisban startup cégek számára ez ablakon kidobott értékes napokat jelent.

Minden pénzt ne költs  a termékre – az üzlet visz előre, nem a termék! A végtelen termék-fókuszba bukik bele a legtöbb startup vállalkozás.

Startup cégek seed fázisa

A megvalósítás kezdete, a valódi startup vállalkozás indítása. Ebben a  fázisban már pénzt fogsz költeni, jellemzően MVP-re. Ha odafigyeltél az előző hónapokban, itt már tudod, hogy az ötleted valószínűleg jó, és akkor nyugodtan állsz neki prototípust gyártani. Ha ostoba okoskodó  voltál, és titkolóztál, akkor rakod be a pénzt meg az időt anélkül, hogy fogalmad sincs róla, hogy egyáltalán érdemes-e? Kellemetlen, de magadnak köszönheted. A seed fázisban a termékre kell koncentrálni, és felkészülni a növekedési fázisra.

Még ne reménykedj befektetésben,de találkozz befektetőkkel, inkább a kapcsolatépítésre koncentrálj. Esetleg,ha megtalál egy befektető, akkor egy fontos dilemmát kell megoldanod. Most kell mindent megtanulni a vállalkozás összefüggéseiről. Egy hibásan értelmezett befektetési megállapodás később százmilliókba és a cégbe kerülhet. Valamikor döntened kell a főállású vállalkozásról is,vagyis ez a fázis a Rubicon – ha képes vagy átlépni, már komolyan fognak venni, az már igazi startup vállalkozás.

Amit tenned kell   

Ismerned kell a piacodat nagyon mélyen,valamennyire tudnod kell a számokat, vagyis már egy oldalas számításokat végezhetsz. Az eladási felelős dolgozza ki a piacralépés stratégiáját,legyen sales terv, marketing. Nem kell nagyra törekedni egy jól alátámasztott terv sikerre vihet. Legyen nálad a termékből néhány kezdeti ügyfélnél. Bizonyítsd be, hogy kedvelik és kell az embereknek a termék, vagyis, hogy tudják piacképes vagy. Már érdemes tanácsadót szerezni. A vállalkozás számára megfizethetetlen érték. 

Amit ne tegyél

Ha egy startup vállalkozás indítása során titkolózol magadnak ártasz, ennek a magatartásnak nincs értelme. Legyen mérsékelt a lelkesedés, mert ebben a fázisban akár évekig is bent ragadhatnak.

Ezért gyorsitsd ahogy csak tudod, ha nincs szerencséd a saját pénzedet rakod bele. A fázis vége felé már kezdheted a részletes üzleti tervet készíteni.       

Korai fázis

Azért korai fázis, mert már formális startup vállalkozás működik az irányításod alatt. Igaz már két évet végigszenvedtél seed-ben és preseed-ben, a piacon lévő nagy múltú cégek mellett zöldfülű újonc vagy. Ez a legkeményebb szakasz talán. Gyorsan nőnek a kiadásaid– cégalapítás, alkalmazottak, ügyvéd, könyvelő, marketing költségek, kommunikáció, iroda, stb. – a bevétel általában még messze nem annyi, hogy fedezze is ezeket a költségeket.Lehet, hogy a saját tartalékaid az előző két fázis felemésztette.

Itt már mindent kell csinálnod, amit egy startup vállalkozás csinál: sikeres értékesítés, okos marketing,és  nagy valószínűséggel csapatot is kell vezetned. A menedzsment képességeket is növelni  kell. Ha nem találsz befektetőt, a legjobb esetben is talpon maradsz és vért fogsz izzadni, hogy növekedni tudj.

Ha körültekintő voltál , néhány kockázati tőkebefektető már egyre nagyobb étvággyal és jó ideje figyeli a cégedet.

Ha seed fázisban azt csináltad amit kellett, akkor most le szedheted a gyümölcsét, és talán találsz kockázati tőkést is. Megint csak értékes időt veszítesz,ha most kezdesz itt keresgélni, ennek a fázisnak a végére komoly vagyont érő vállalatot lehet építeni. 

Amit csinálj:

Szerezz minél több ügyfelet. Már nincs jótékonykodás – bevételt kell termelnie. Semmiben nem különbözöl a piacon lévő egyéb vállalkozásoktól egy öldöklő versenyben kell megállni a helyed. Nincs időd alkalmatlan emberekkel dolgozni. Ne szívtelen legyél, hanem határozott a többi csapattag érdekében.

Nehéz döntéseket kell hoznod minden egyes nap. Figyelj oda a cash-flowra. Ha bedőlsz, a kollégák családtagjaival együtt több száz embert ránthatsz magaddal.

Segítse a munkádat egy online marketing ügynökség.– attól, hogy startup vállalkozás, meg nagy növekedés, még nem értesz mindenhez.

Amit ne csinálj:

Ne  mutasd azt, hogy megijedtél a vállalkozás izgalomtól,Természetes, hogy nem vagy az az lelkes gyerek aki voltál a kezdetekben. Mérföld követ kell megtenned a másik után, és az első komoly lelki megpróbáltatást okozó harcok a fontos ügyfelekért lassan napi rutinná válnak. Ez a kitartás fázisa.

Legyen elsődleges a tanulás fontosságát: ötletgazdának és a cég első emberének  lenni nem könnyű dolog. Nem kell túl sokat konferenciákra és előadásokra  járni– vezetned kell a csapatodat. Ez a legfontosabb feladatod. Folyamatosan keresd a befektetőt. A cash-flow fenntartása miatt egy startup vállalkozás számára a befektető állandóan kell. Ne jutalmazd magad magas fizetéssel – persze vágyhatsz rá, az majd később  jön .Most nem az a fontos.

Startup cégek növekedési fázisa

Alig észrevehető az átmenet a két fázis között.Remélhetőleg az ügyfelek jönnek, bővül a létszám, terjeszkedés, jönnek a sikerek és rengeteg munka.

Nem tudsz kiszállni már, ez már másról  szól, sok-sok ember hosszú távú boldogulásáról. Nagy valószínűséggel itt a részesedés 25-30 %körüli lesz,a cég bel politikájával is foglalkozni kell.Jól kell tartani az igazgató tanácsot az eredményekkel, a növekvő számokkal.

Említésre kerülhet a konkurencia megvásárlása, az elsődleges szempont továbbra is a terjeszkedés. Sok okos embert gyűjthetsz magad mellé, viszont sok érdek ember között is fogsz lavírozni. Nincs helye érzelmi döntéseknek, racionalitás, előrelátás, kényszerű kompromisszumok – a startup vállalkozás indítása nem most volt, de a megnyugvás még nem most jön.

Amit csinálj:

Légy kapcsolatban az ipar legjobbjaival és bőkezűen motiváld őket. Most nem ronthatod el közel a cél. Sokan részesei szeretnének lenni a sikernek már, sose feledkezz meg azokról akik a kezdetben veled voltak, de szükséged van a nagy koponyákra is. Keress olyan kapcsolatokat amelyekről tudhatod, hogy pár év múlva felvásárolhatnak.

Tudd a lehetőségeidet. Tudd delegálni a döntéseket. Az egyik legtipikusabb magyar hiba, hogy az alapító képtelen kiszállni a napi rutinból, és beledumál mindenbe jellemzően fél információk alapján.

Amit ne csinálj:

Semmiképp se maradj örökre korai fázisú vállalkozó. Ne légy nagyravágyó– a részesedés egyre csökken, de a befolyásod, mint alapító, egyre nagyobb lesz. Ne akard megtartani az egészet. Tudod, ha nem engedsz fel a robogó vonatra másokat, nem lesz, aki tolja a szerelvényt, ha véletlenül megállni látszik…

Ne légy a sikeres megmondóember státuszában – ez esetleg az egódat hizlalja, a céged értékét nem. Vedd körül magadat okosabb emberekkel.

Kései, vagy exit fázis

Megveszik a cégedet, kaszálsz, gazdag vagy. Erről többet nem érdemes mondani, mert ahhoz, hogy ide eljuss, most szépen vissza kell menned ahhoz a részhez, ahol épp a startupod dal tartasz.