, 2022/8/17

Licencelés meghatározása: A licenc olyan üzleti megállapodás, amelyben egy vállalat engedélyt ad egy másik vállalatnak, hogy meghatározott díj ellenében előállítsa a termékét.

Engedélyezés

Kevés gyorsabb vagy jövedelmezőbb módja van a vállalkozás növekedésének, mint a szabadalmak, védjegyek, szerzői jogok, formatervezési minták és egyéb szellemi tulajdon másoknak történő engedélyezése. Az engedélyezés lehetővé teszi, hogy azonnal felhasználd azokat a meglévő termelési, forgalmazási és marketingrendszereket, amelyek kiépítésére más vállalatok esetleg évtizedeket töltöttek.

Cserébe te a licenc alapján értékesített termékekből vagy szolgáltatásokból származó bevétel egy százalékát kapod meg. A licencdíjak általában az eladási ár kis százalékát teszik ki, de gyorsan összeadódhatnak.

Például a Calvin Klein Inc. évi 160 millió dolláros forgalmának mintegy 90 százaléka abból származik, hogy a tervező nevét licenceli a fehérnemű-, farmer- és parfümgyártóknak. A New York-i székhelyű vállalat valójában csak a női ruházati termékcsaládjait gyártja maga. Sok nagyvállalat, például a Walt Disney Co. bevételeinek kisebb hányada származik licencekből.

Az IBM, miután néhány évvel ezelőtt lendületet adott a több ezer technológiai szabadalmának licencelésére tett erőfeszítéseinek, ma már évi 1 milliárd dollárt fordít vállalati forgalmából a licencelésre. A licencelés hátránya, hogy kisebb szeletet kapunk a tortából. A Calvin Klein márkájú termékek például évi 5 milliárd dolláros forgalmat generálnak, amelynek túlnyomó többsége a licencbevevőkhöz és a kiskereskedőkhöz kerül. Ugyanakkor a licencbevételek általában magas árrésűek, a licencdíjak szinte mindegyike egyenesen az eredménybe folyik be.

Az érem másik oldala, hogy te lehetsz az, aki érdekelt egy másik vállalat nagy elismertségű márkanevének licencelésében. Sokak számára úgy tűnhet, hogy ez a kulcs az aranybányához: A Notre Dame logóját, az Oroszlánkirály karakterét vagy a Star Wars grafikáját a termékére helyezni garantált sikert jelent, igaz?

Ha biztosra akarsz menni, készülj fel a frusztráló keresésre. De ha hajlandó vagy némi időt és erőfeszítést fektetni abba, hogy terméked működőképes legyen, egy jól ismert termék vagy név licencjogainak megvásárlása jelentősen megnövelheti a siker esélyeit.

A licencelés világszerte milliárd dolláros kiskereskedelmi piac. A licenc azonban nem jelent receptet az azonnali sikerre. Egy olyan név kölcsönzött érdekeltségét adja, amely vagy egyedi, vagy bizonyos fogyasztói elfogadottsággal bír, de a sikerhez még mindig jó értékesítésre és marketingre van szükség. A licenc lényegében egy eszköz, és ha jól használják, rendkívül költséghatékony marketingeszköz.

A licencelés három fő előnyt kínál. Először is, azt jelentheti, hogy valami olyan egyedi dologgal rendelkezik, amivel a versenytársaid nem. Másodszor, ez azt jelentheti, hogy egy kicsit jobb árrést kaphatsz, mert egyedi. Harmadszor pedig azt jelentheti, hogy a kiskereskedők 10 százaléka, akiknek eddig nem tudtál eladni, végre megnézik, mert van valami más terméked. És ha ez megtörténik, akkor eladhatod a termékcsalád többi részét is.

Ki köthet licencszerződést?

A lista a multinacionális konglomerátumtól az egyszemélyes vállalkozásig terjed. De általában véve a licencadó a pénzügyek, a gyártás és a marketing szempontjából legerősebb vállalatot keresi. A jó hír a kisvállalkozások számára, hogy az erősséget nem feltétlenül dollárban vagy hosszú élettartamban mérik.

Mielőtt nekivágnál a licenciparnak, rendet kell tenni a saját házad táján.

Győződj meg róla, hogy rendelkezel finanszírozással vagy képes vagy finanszírozást szerezni, biztosítsd, hogy gyártási kapacitásod megfelelő legyen, és hozd létre a forgalmazási csatornákat. Az is jó ötlet, ha megpróbálsz értékesítési előzményeket szerezni a termékeiddel kapcsolatban. Ha ez megtörtént, akkor döntse el, hogy milyen licenctermékeket szeretnél megcélozni.

Ha már tudod, hogy kit szeretnél megcélozni, a következő lépés az, hogy beszélj a vállalattal vagy annak képviselőjével, és meggyőzd őket a termékében rejlő lehetőségekről. A nagy szervezeteknek valószínűleg vannak olyan emberei, akik felügyelik az engedélyezést és a marketinget, vagy ezeket a funkciókat egy engedélyezési ügynökre bízzák. A megfelelő személyt, akivel beszélni kell, úgy tudod meghatározni, ha közvetlenül a vállalathoz fordulsz, és érdeklődsz a licencelési lehetőségekről.

Annak eldöntése, hogy melyik licencadóhoz fordulj, az erősségeinek értékelését jelenti. Minél nagyobb és népszerűbb az ingatlan, annál többe fog kerülni a licencjogok biztosítása. A kezdőknek valószínűleg érdemes kicsiben kezdeniük, hogy megtanulják a dolgokat. Amint elkezded megkeresni a cégeket, sokan megkérnek, hogy tölts ki egy licenckérelmet, és mindegyik kérni fog egy üzleti tervet, amelyben részletezed, hogyan kívánod a terméket forgalmazni, ki a célközönséged, és mekkora lehet a becsült forgalmad. A legtöbb licencadó termékmintákat is kér.

Mi történik, miután az engedélyező igent mond? A legtöbb, ha nem az összes cég a szerződés teljes élettartamára vonatkozó minimális értékesítési garanciát kér, amelyet előre vagy részletekben fizetnek ki, és jogdíjat is felszámítanak. A jogdíj az eladások egy százalékát jelenti, amelyet a licenciavevő fizet az ingatlan tulajdonosának vagy egy kijelölt ügynöknek, általában a nettó nagykereskedelmi eladási ár alapján. Egyes licencadók hajlandóak tárgyalni ezekről a díjakról, mások nem.