, 2021/12/8

A public relations határozza meg, hogyan kommunikál egy vállalat az emberekkel - ügyfelekkel, partnerekkel, újságírókkal, filantrópokkal, politikusokkal és a nagyközönséggel. Minden vállalkozásnak szüksége van PR-ra, függetlenül méretétől vagy iparágától. Miért? Mert manapság az ügyfelek bízni akarnak a márkákban, amelyekkel üzletet kötnek - és semmi sem építi és erősíti úgy a bizalmat, mint a PR.

public relation strategies

Mi az a public relations?

A public relations (PR) a média csatornáinak kihasználása a szervezet népszerűsítése és a pozitív megítélés kialakítása érdekében. A PR egyben a szervezet márkájának és kommunikációjának menedzselése is - különösen válság idején. A PR az, ahogyan a márkák kezelik információik terjedését, tehát hasonló a márkaépítéshez. A fő különbség az, hogy a PR a kommunikációra és a hírnévre összpontosít, míg a márkaépítés olyan vizuális elemekre támaszkodik, mint a logók, weboldalak és marketinganyagok. A márkák PR-jukat - vagyis a kommunikációt és a hírnevet - különböző médiacsatornákon keresztül kezelik.

Az alábbiakban néhány hatékony PR-stratégiát mutatunk be, amelyek segítenek a sikerhez vezetni.

Ismerd a közönséged

Ahhoz, hogy üzeneted elérje a kívánt hatást, először is meg kell értened és szegmentálnod kell célközönséged. Ne feledd, hogy nem minden közönség egyforma. Egyeseket rendezvényeken, másokat a közösségi médián, megint másokat pedig hálózati eseményeken keresztül érhetsz el. Bármilyen tartalmat is hozol létre, a célközönséged kell szem előtt tartani.

Szerveződj

A PR tervezett, tartós tevékenységek sorozatával érhető el. Szükséged lesz egy naptárra, hogy megszervezd elérési tevékenységeid. El kell kezdeni a média, a véleményvezérek, a személyiségek, az ügyfelek és a hasonlóan gondolkodó vállalatok kapcsolatlistájának létrehozását is, akikkel kapcsolatba léphetsz és együttműködhetsz.

Gondolkodj úgy, mint egy riporter

A sajtóközleményének érdekesnek és lényegre törőnek kell lennie, és meg kell szórni benne néhány éleslátó idézetet. Egy rövid cégtörténet a végén szintén segíthet, és ne felejtsd el feltüntetni elérhetőségeid. A cél itt az, hogy a megfelelő szerkesztőt a megfelelő címre csábítsd egy érdekes sajtóközleménnyel, amely megragadja a figyelmüket. Minél inkább tudsz úgy gondolkodni, mint egy riporter, annál jobb lesz.

Sajtóközlemények használata a hír terjesztésére

A Nielsen tanulmánya szerint a fogyasztók 92%-a bízik a szerzett médiában. Ha márkád megjelenik magazinokban, hírkiadványokban, weboldalakon, blogokon és egyéb felületeken, az egyszerűen növeli az emberek bizalmát márkája iránt. Itt jönnek a képbe a sajtóközlemények és a médiakapcsolatok. Lényegében a sajtóközlemények segítségével felhívhatod a figyelmet márkádra, egy adott eseményre, mérföldkőre vagy termékbemutatóra, és közben vonzod az embereket a weboldalára. Feltéve, hogy a híreket a megfelelő közönséggel osztod meg.

A helyi tévéállomások és médiumok megcélzása

Ha az a célod, hogy minél több embert érj el a márkatörténeted megosztása során, akkor lehet, hogy már a nagy médiaorgánumokra vetetted a szemed. Bár ezzel a törekvéssel nincs semmi baj, a valóság az, hogy hihetetlenül nagy kihívás az országos médiában való megjelenés. Sokkal jobb, ha arra összpontosítasz, hogy a helyi hírekben megjelenjen a történeted, amíg nem szereztél elég érdemet ahhoz, hogy betörj az országos sajtóba.

A helyi média szintjén kisebb a verseny, és nem kell rendkívüli sztorival rendelkeznie ahhoz, hogy hírértékűnek tartsák. Ha a helyi médiát célozza meg, nagyobb eséllyel juthat el a történetéhez, és biztosíthatja, hogy a célközönség is megismerje azt. Ha elég érdekes a mondanivalója, akkor az egyre nagyobb teret nyer, amíg a nagyvilág fel nem veszi.

PR-trükkök felhasználása a tudósítások megszerzéséhez

A PR-stuntok az utóbbi években nagy port kavartak, köszönhetően annak, hogy a márkák sokkoló hatásra és semmi másra használják. Bár a PR-stuntok néha ízléstelenek és idegesítőek lehetnek - ha jól csinálják, valóban segíthetnek abban, hogy a márkádat észrevegyék. Ahhoz, hogy a PR-kampány hatékony legyen, kreatívnak és okosnak kell lennie.

A határokat kell feszegetnie, és valamilyen módon szembe kell menni a trenddel, hogy a média és a nagyközönség figyelmét is felkeltsed. A közvetítendő üzenet kiválasztásakor azonban ügyelj arra, hogy az valamilyen mértékben tükrözze a te márkaidentitásodat is. Jó példa erre a PR-taktikára? Nos, mindenki tudja, hogy Elon Musk küldetése az emberek Marsra szállítása, de senki sem számított semmi rendkívülire, amikor a SpaceX elindította legújabb rakétáját, a Falcon Heavy-t az űrbe.

Részvétel közösségi és ipari rendezvényeken

A rendezvények remek lehetőséget kínálnak arra, hogy népszerűsítsd márkádat kapcsolatot teremts az iparág fontos szereplőivel, és kapcsolatba lépj célközönségével. A Content Marketing Institute által szponzorált ContentTECH Summit vagy a Hubspot által szervezett Inbound Marketing Conference csak néhány példa erre a sikeresen alkalmazott PR-taktikára.

Ez nem jelenti azt, hogy csak úgy megrendezheted saját rendezvényed, és befejezheted. Megéri hozzájárulni és részt venni a közösségedben más márkák által szervezett eseményeken is. Ennek legegyszerűbb módja, ha olyan témákban beszélsz, amelyekben jártas vagy, ha panelbeszélgetéseken teszel fel kérdéseket, vagy ha információs standot állítasz fel. Ha ilyen dolgokat teszel, nagyobb ismertségre tehetsz szert.

A közösségi médiaplatformok kihasználása

Minden olyan márkának, amely komolyan gondolja a PR-stratégiáját, jelen kell lennie a közösségi média platformokon, ahol a közönséged szívesen lóg. Ez leginkább azért van így, mert a közösségi média segít növelni a márka láthatóságát, tovább terjeszteni az üzenetet, és elhárítani az esetleges PR-válságokat azáltal, hogy valós időben korrigálja a narratívát és átveszi az irányítást a helyzet felett.

Ne csak hozz létre egy fiókot és felejtsd el. A kulcs az, hogy aktívan részt vegyél a hálózatával, csatlakozz a releváns beszélgetésekhez, és ossz meg olyan értékes tartalmat, amelyet a közönséged hasznosnak és informatívnak talál.

Ha a legtöbbet szeretnéd kihozni ebből a PR-taktikából, a közösségi média figyelő eszközök segítségével valós időben nyomon követheted, hogy mit mondanak az emberek a márkádról, termékeidről és szolgáltatásaidról, és ennek megfelelően cselekedhetsz. Ami szintén jó gyakorlat, hogy kiemelkedő ügyfélszolgálatot kínálj azáltal, hogy a lehető leggyorsabban válaszolsz az üzenetekre, és megoldod a panaszokat vagy problémákat.

Együttműködés influencerekkel

Tanulmányok azt mutatják, hogy az emberek 92%-a nagyobb valószínűséggel bízik a másoktól származó ajánlásokban, mint a tényleges márkák reklámjaiban és üzeneteiben. Ezért az influencer marketing az egyik leggyorsabban növekvő ügyfélszerzési csatorna. A vállalatok több mint 51%-a számolt be arról, hogy az influencer marketing révén jobb eredményeket érnek el, mint más médiumok révén, és minden egyes influencer marketingre költött dollárért akár 20 dollárnyi megtérülést is kapnak.

Az influencerekkel való partnerség révén kihasználhatja hűséges és elkötelezett követőik kiterjedt hálózatát, hogy növelje márkája ismertségét, forgalmát és konverzióit. Keresd meg a bloggereket, szakértőket, gondolatvezetőket és más befolyásos személyiségeket a szakterületeden, vagy akiknek az értékei megegyeznek a tieddel, és vedd rá őket, hogy a velük való kapcsolatépítéssel népszerűsítsék a márkádat.

Hozz létre némi vitát a márkád körül

Egy másik hatékony módja a nyilvánosság figyelmének felkeltésének, ha némi ellentmondást keltesz az üzeneted körül. Az emberek szeretik a jó vitákat, így ha ezt meg tudod adni nekik, akkor alapvetően már meg is van a nyerő PR-kampányod. Rengeteg tudósítást generálhatsz a közönség különböző szegmenseiből, amelyek elemzik a történetedet, és elmondják a véleményüket a témáról.

Taktikák kidolgozása

A PR-terv legjobb taktikáinak meghatározásához használja a célok, a célközönség és a legfontosabb üzenetek ismeretét. PR-terve különböző taktikákat tartalmazhat több platformon és csatornán keresztül, a hagyományos médiakapcsolatoktól (a sajtónak szóló történetek megírása), a közösségi médiától kezdve a PR-rendezvényeken át a digitális történetmesélésig.

Az is jó ötlet, hogy minden egyes célkitűzésre és célközönségre több taktikát dolgozz ki, mert bármilyen alaposan is kutatsz és tervezel nem lehetsz biztos abban, hogy egy adott taktika beválik. Ezenkívül győződj meg arról, hogy a taktikák pontosan tükrözik azt a képet, amelyet az embereknek a szervezetedről alkotni szeretnél.

Mérd az eredményeket

Honnan fogod tudni, hogy PR-terve sikeres-e? A terv végrehajtása előtt határozz meg sikerességi mérőszámokat vagy kulcsfontosságú teljesítménymutatókat (KPI-k) az előrehaladás és az elért eredmények mérésére. Egy sablon segíthet meghatározni és nyomon követni azokat a mérőszámokat, amelyek betekintést nyújthatnak abba, hogy mennyire működik a PR-stratégiád

Digitális marketing műszerfal sablon letöltése

Excel | Smartsheet

A mérési alapelvekről szóló barcelonai nyilatkozat, amelyet eredetileg 2010-ben fogadott el az Institute for Public Relations, majd öt évvel később frissített, a hatékony PR- és kommunikációs mérés első átfogó keretét jelenti. Az általuk kínált iránymutatások hasznosak, de valójában minden szervezetnek magának kell eldöntenie, hogyan méri a sikert.

"Nagyon fontos, hogy a PR-kampányokat ugyanúgy mérjük, mint bármely más üzleti stratégiát vagy kezdeményezést" - magyarázza Keyes. "Ma már sokféle módon lehet mérni az eredményeket, ezért fontos, hogy először ezeket tisztázzuk. Ezért fontos, hogy stratégiai PR-tervvel rendelkezzünk"."

Vállalati kommunikáció.

A vállalkozás hangját az adja, ahogyan a többi vállalkozással kommunikál, mind belsőleg, mind külsőleg. A vállalati kommunikációs stratégia az átfogó PR-stratégia gerince. Márkája hangját használja fel arra, hogy a fontos üzeneteket a közönség számára érthető módon fejezze ki. Például a fontos vállalati híreket bejelentő belső e-mailek vagy sajtóközlemények a vállalati kommunikációs stratégia részét képezik.

Médiakapcsolatok.

A médiakapcsolatok a szervezetnek a sajtóval való kapcsolata. A siker érdekében kapcsolatot kell kiépítenie az egyes releváns sajtóorgánumok megfelelő kapcsolattartójával, hogy vállalkozását jól mutassa be a média. Amikor valami hírértékű dolog történik a szervezeténél, sajtóközleményeket küldhet ezeknek a kapcsolattartóknak. A sajtóközlemények olyan hírforrások, amelyek a médiakapcsolatokat a sajtó és a vállalkozások közötti szimbiózisban lévő kapcsolattá teszik. Hogy segítsünk Önnek a lehető legjobb kapcsolatot kiépíteni a sajtóval, összeállítottunk néhány tippet a sikeres médiakapcsolati stratégia kialakításához.

Közösségi kapcsolatok.

Vállalkozása a közösség tagja. A közösségi kapcsolatok megalapozzák vállalkozása jelenlétét és mások megítélését. Vállalkozása sokféleképpen bekapcsolódhat a közösségbe. Mi a Pulse-nál számos közösségi programban veszünk részt, amelyek a területünk gazdasági növekedésére, az oktatásra, a közegészségügyre és a környezetvédelemre összpontosítanak. Aktívan szponzorálunk, szolgáltatást adományozunk, és önkéntes munkát végzünk.

Válságkezelés.

Az, hogy hogyan néz szembe egy válsággal vagy más váratlan helyzettel, megalapozhatja vagy megtörheti vállalkozását. Egy válságkezelési terv megléte lehetővé teszi, hogy vállalkozása a lehető legnormálisabban működjön egy válsághelyzetben, és megőrizze imázsát. A belső és külső kommunikáció különösen fontos ilyenkor, hogy a helyzetet ellenőrzés alatt tartsa. Még ha a helyzetet nem is lehet megelőzni, a legkevesebb, amit tehet, hogy felkészül.

Események kezelése.

Vállalkozásod rendezvényeid értékes marketingeszköznek számítanak, különösen a fiatalok körében, akik nagy hangsúlyt fektetnek az élményekre. Ennek ellenére egy rendezvény megtervezése egyformán izgalmas és stresszes időszak a vállalkozása számára. Át kell gondolni, hogy mikor és hol lesz az esemény, kik vesznek részt rajta, és még sok minden mást. Egy rendezvényszervezési stratégia birtokában a rendezvény minden részletét megszervezheti, hogy az a lehető leggördülékenyebben menjen.

A public relations számos működő részből áll, amelyek pozitív képet alkotnak vállalkozásáról a közösség szemében. Ha van egy stratégiája, akkor ezeket az erőfeszítéseket szervezetten tudja tartani, és olyan képet tud kialakítani vállalkozásáról, amilyet szeretne.