, 2021/6/30

Minden vállalkozáshoz kell a marketing terv, akárcsak az üzleti terv. Alapító okirat. A kis és középvállalkozások esetében még nagyon sokan vannak akik nem készítenek marketing tervet.

Marketing terv

A vállalkozás fejlesztésében nélkülözhetetlen dokumentum. Nélküle átgondolatlan és hibás értékesítési és hirdetési döntés születik. A jól elkészített  terv megmutatja a sikeres utat és, hogy hogyan kell megszerezni és meg is tartani az ügyfeleket 

Így néz ki egy kiváló marketing terv 

Ügyfeleknél  gyakori probléma, hogy nincsenek tisztában az alapfogalmakkal.a taktikai eszköz nem  stratégia. Például egy oldalon hírdetsz az nem stratégia, hanem taktika. Ez szolgálhatja a stratégiát.

A marketing terv alapfogalmai: 

A kívánt  eredmény elérését jelenti. Példáit több vevő,magasabb profit. Egy konkrét céllal könnyebb dolgozni. A vállalkozás elveinek, tervezésének és vezetésének tudománya. A marketing terv elveinek és folyamatának a megtervezése és végigvezetése  a célod elérése. Egy cél eléréséhez alkalmazott módszer. Ennél a résznél választjuk ki a hirdetési felületeket, kommunikációs  csatornákat.

Belátod, hogy tervezés nélkül nem fog menni.

Vannak akik értelmetlennek tartják a marketing stratégiát Sok időt, energiát és pénzt igénye az elkészítése. Mindegy milyen módon online vagy offline szeretnél sikeres  lenni, ha az út amin mész nem kristálytiszta szétaprózott  az erőforrás és csalódások érnek. Ez az igazság. Jó megérzésre hagyatkozva, találomra vezetni egy vállalkozást őrültség. Nem szabad megfontolt marketing terv nélkül semmit tenni a cég életében.

Felméréséből kiderül, hogy az írott tartalommarketing-stratégiával rendelkező cégek 61%-a érzi sikeresnek tartalom marketingjét. Az is tudott, hogy akik nem rendelkeznek a marketing  stratégiával ők is tervezik annak bevezetését. Ha gyorsan és könnyedén akarsz a célhoz  érni, meg kell értened, hogy mekkora fontossága van. 

Nézd meg a mostani helyzetet.

Önvizsgálatot kell tartani az erős alaphoz. Megvizsgálod mi az amit jól csinálsz,mi az amin változtatni  kell,milyen tartalmak vannak. Milyen kapcsolatod van a meglévő e-mail listádon szereplőkkel,aktiv vagy-e a közösségi médiában. A hirdetéseken jól mennek-e az eladások.

Őszinte önvizsgálat során sokszor fájdalmas dolgokat tudhatunk meg magunkról. Kiderülhet nem vagy annyira sikeres, mint gondoltad,lehet nem hasznos dolgokra fordítasz időt. Lehet a termékeid sem annyira jók mint ahogy képzelted. 

Legyen egy reális célod.

Ez azt jelenti, hogy ha a céged teszem fel 10 milliós árbevételű  évente, akkor ne akarj milliárdos lenni. Nem mindenkinek sikerül.A profil duplázása már reális cél és elérhető. A célod megtalálása lesz a marketingterv   kívánt eredménye. Utána a célhoz lesz szabva minden eleme. A marketingnek ezernyi részterülete van. Nincs sok értelme a  80 oldalas dokumentumnak. Egy olyan tervre van szükséged, amiből dolgozol, ami elvezet  a célhoz. Csupán ennyi a feladata a marketing tervnek.

Készíts egy piackutatást!

A konkurencia ellenőrzése. Meg kell tudnod  mit csinálnak mások,különbözni  kell, kreatív módon tedd a dolgodat. Lényeg, hogy  ne ugyanolyan légy mint ők. Határozd meg, keresd meg és beszélj az ügyfelekhez. Szükséges, mert egy semmitmondó üzenettel nem lehet elérni, hogy reagálnak  az emberek. Fontos. hogy az olvasó érezze hozzá szól a reklám különben nem figyel fel rá.Sosem lesz potenciális vásárló. Igazából ez a nulladik lépés,nélküle nem tudsz vevőket szerezni.

Fontos, hogy a reklám felkeltse az emberek figyelmét, átmenjen az üzenet különben kidobott pénz. Határozd meg kiknek akarod eladni a szolgáltatásokat, új termékeket. Egy gyors kampány enélkül nem működik. Tartsd  szem előtt az új trendet, mert ezáltal tudod fenntartani az érdeklődők és vásárlók figyelmét.Tovább  is adják másoknak  is. Még ingyen reklámot is kaphatsz, hisz haladsz a korral.

Piaci pozíció, értékajánlat és árstratégia meghatározása

Nem egyszerű találni. Úgy építsd  fel a kampányt, hogy a terméket  be tudd tenni bárhová. Ha jól csinálod meg lesz a helyed. A kellően megfogalmazott értékajánlat kristálytisztán kommunikálja a legerőteljesebb előnyöket, pozicionálja vállalkozásod, és elmagyarázza a leendő ügyfeleknek, hogy miért jobb, ha téged választanak. A jó  termék és jó a   értékajánlat az árucikk  szinte eladja önmagát. Az árazás a marketing terv része.Itt meg kell határoznod, hogy melyik az a termék amit feláldozol, hogy folyamatosan hirdetni  tudj. Meg  kell állapítani  azt is, hogy mely termékek amik a profit nagy részét  hozzák.

Válaszd ki a kommunikációs csatornát és hozd létre az első sales funnel

Ha kiválasztottad a csatornát akkor meg kell tervezni a vásárlás egész folyamatát.

Készíts  egy tervrajzot a vevő szerzésre. Írd le hogyan lesz egy érdeklődőből vásárló.

Itt eldöntöd,  milyen belépő ajánlatot készítesz. Vesd konkrétan papírra a folyamatot.

Minőség: A marketing terv fontos része, hogy minőségi munkát végez vagy végeztet. 

Az e-mailjeid, feliratkozó és sales oldalaid profin legyenek szövegezve, mert a minőség egy fontos eleme az egész folyamatnak. 

Feladatkiosztás

Nem elég egy jó marketing terv elkészítése meg is kell azt valósítani. Nem egyszerű  egyedül mindent elvégezni, hogy pontos legyen minden tartalom, csomagolás, számlázást és  a többi.  Amennyiben nem megy egyedül keresned kell valakit akár alvállalkozót aki a részfeladatokban besegit és hatékonyan támogatják a munkádat. Azokat a feladatokat amik sok idődet elveszik szervezd ki. Amennyiben vannak alkalmazottak vond be őket,oszd ki a feladatokat és kérd számon. 

Eredmények elemzése

A stratégia, ha készen van még nincs vége. A java része még ezután jön a munkának. Lépésről lépésre kell megvalósítani, kipróbálni hogy működik a valóságban amit leírtál. Követned kell folyamatosan, hogy jó úton  haladsz-e a cél felé. Figyelned kell mennyibe kerülnek a dolgok feliratkozás, mennyibe kerül egy vásárló megszerzése.

Marketing terv fejben

Az igazán marketing  terv úgy  készül, hogy a marketinges hosszan elgondolkodik egyes részleteknél. Ha a leírás segít, akkor akkor egy oldalra készített  vázlat is elegendő,hiszen a kivitelezés a lényeges. A vállalkozástól függően készül, hogy mekkora a vállalkozás lehet rövidebb, hosszabb marketing tervet  készíteni.

Marketing – az ötlettől a reklámig 

Marketing terv – teljes változat. Mindenre kiterjedő nagyon részletes marketing tervet készítünk. A marketing is egy külön  szakma, mert nem árt érteni, hogy mi a SWOT? vagy a BCG matrix igy el tudjuk dönteni, hogy van-e szükségünk ilyenre.

összefoglaló információ

Mivel a marketing terv üzleti titok igy meg kell határozni ki láthatja és ki nem. A dátum azért fontos, mert a piaci körülmények megjelenése, kampány indulása napról napra változhat,igy megváltozik a terv érvényessége is. Persze  nem lehet folyamatosan  figyelni, hiszen fontosabb a tevékenység nem tervet gyártunk.

Amikor áttekintés- ről  beszélünk azt jelenti, hogy a tervben leírtakat megnézzük, hogy megvalósítottuk-e a leírtakat, hol volt jó az értékelésünk és hol tévedtünk.

A célpiac

Azt a piaci részt írja le, ahol szeretnénk eladni. A célpiacról mindent leírunk, a piac jellemzésről, alakulásról, erősségéről gyengeségéről egyszóval mindenről.

A vásárlóról is leírhatjuk az összes információt amit tudunk. Ha végeztünk piackutatást itt felhasználhatjuk az eredményeket.

A termék, szolgáltatás

Igen fontos része a marketing tervnek.Meghatározzuk mit akarunk eladni, kinek, mi az ok, arra hogy minket válasszon a vevő.

Pontos leírás arról, hogy milyen termék, milyen szolgáltatásra van szó. A célcsoportokat definiáljuk. Minél többet tudunk a célcsoportról  annál könnyebben, logikusan összeáll az egész. Ide kapcsolódik az egyedi jellemző meghatározás. Az egyedi különbözés az ami miatt a vevő minket fog választani.

Megvizsgálod mi az ami a vevőnek fontos és emiatt fognak téged választani. Fontos része még a pozicionálás. Meghatározza milyennek  szeretnék  látszani. Közhelyek itt sem játszanak.

árstratégia

Meghatározzuk, hogy milyen ár sávban fogunk terméket, szolgáltatást nyújtani. Fontos, hogy a korábbi leírás, meghatározás legyen egymással összhangban.

Ha úgy gondolod, hogy a minőség prémium kategória, akkor az ár ennek megfelelő legyen. Sokszor a vevő az ár alapján következtet a minőségre.

Fontos még az árakció meghatározása, adott esetben az akciós ár hatással van az értékesítés  mennyiségére.

értékesítési csatorna

Itt tudható meg hol  vásárolható meg a termék. A tömeg termékek értékesítése a hipermarket, diszkontokban vannak. Viszont egy niche termék általában szakboltokban vagy interneten található meg. Az értékesítési csatorna  egyrészről a termék hozzáférhetőségéről szól, másrészről kijelöli a vállalkozás értékesítési emberei számára a feladatot. Az értékesítés ösztönzés címszó alatt foglaljuk össze a marketing tervben azokat az aktivitásokat, amelyeket az eladáshelyen csinálunk annak érdekében, hogy növeljük az eladásokat.

kommunikáció

Nagyon fontos, hiszen hiába van jó célcsoport,szuper termék, ha nem tudnak róla. Nagyobb cégeknél nem lényeges, de a kicsiknél annál inkább.

A marketingkommunikáció  alatt van összefoglalva a marketing tervben azok az eszközök, melyek a termék hírét tudtára l adja  a vásárlóknak.

A marketingkommunikáció egy nagyon széles terület. A tévé reklámoktól, sajtó hírektől, az eladáshelyi plakátok, az internetes hirdetésig és még számos eszköz tartozik ide. Több  szempont szerint választunk. A marketingtervben célszerű  összegezni a régi és  új vevők számára készült ajánlataikat.

Ez is lényeges pont.Érdemes a régiek  igazi megbecsülése, kifizetődőbb, mint újak után kutatni.

időzítési terv

Ebből tudhatjuk, hogy mikor mi történik a termékbevezetés körül. Legtöbbször heti bontásban készül és láthatóak az aktivitások, a  lépések .egymásutánja.

Egy jól elkészített  terv biztosítja, hogy minden a helyén legyen. Legyen termékminta, amikor a nemzetközi láncokba el kell kezdeni kilistáztatni a terméket,

legyen termékbemutató prezentációs anyag a tárgyalásokra kellő mennyiségben álljon  rendelkezésre termék az első szállításokhoz, legyen áru a boltban, ha hostess promóciót szerveznek, hozzáférhető legyen a termék, amikor elindul a reklámkampány.

marketing információs rendszer 

Jelöljük ki már az elején, hogy milyen paramétereket szeretnénk mérni,mi alapján fogjuk megtudni, hogy valami sikeres-e vagy sem. A mért marketing változók széleskörűek.

Az .érdeklődők száma, eladások, kereskedők visszajelzése, árajánlat  kérések száma,

honlap látogatottsága,regisztrációk.

kalkulációk

A bevezetett termékekre vonatkozóan a marketing terv  tartalmaz egy alapvető számítást.

tervezett bevétel

tervezett értékesítés x tervezett egységár 

közvetlen költség

az összköltségből a termékre jutó rész 

marketing költség

termék nyeresége / vesztesége

Ha ezt az egyszerű számítás elkészítjük, látni fogjuk, hogy hány év alatt érjük el a fedezeti pontot. A marketing tervben a kisvállalkozások számára a legfontosabb elem a fogyasztók és versenytársak megértése.

Piacelemzés

Erő ami a piacot befolyásolja 

társadalmi helyzet

gazdasági környezet

ipari trendek

technológiai környezet.

Célszerű SWOT elemzést végezni, ha a megismert adatok a birtokodban vannak, ezáltal megtudhatod érdemes-e  piacra vinni egy terméket vagy egyáltalán elindítani a vállalkozást. 

Célcsoport

Ebben a részlegben kell leírni, ki az, akiket úgy fogsz hívni: a “vásárlóim”. Tudnod kell róluk mindent.

Versenytársak

Amikor valamit ugyanolyan jól kell ismerni, mint a célcsoportot az már konkurencia. Mindent tudnod kell róluk mit, hogyan csinálnak, mert így könnyebb lesz majd hasznosabb, jobb terméket piacra vinni .Pozicionálni magad.

Üzleti célok és mérföldkövek

Ki kell jelölni mindent amiért az egészet felépíted. Ismerned kell, hogy a marketing terved hogyan fogja szolgálni ezt a mindenek felett álló küldetést. Végül mérned kell azt, hogy közeledsz-e ezekhez a célokhoz, vagy éppen távolodsz. Tisztában kell lenned mi az ami működik – és mi az, ami nem.

Marketing stratégia 

Ha mindezekkel tisztában vagy, akkor ki kell  találni, hogy konkrétan hogyan fogod elérni ezeket. Vázold fel a gyakorlati lépéseket, taktikákat és technikákat, ahogyan el kívánod érni a főbb mérföldköveket – és végül az üzleti célodat.

A marketing stratégia lépései 

árazás--csatorna stratégia--hirdetési stratégia

termékkínálat  kialakítása,

megkülönböztetés és pozicionálás.

Ez kell, hogy a leghosszabb és legkidolgozottabb része  legyen a marketing  tervnek, ami folyamatosan változik. Ezért érdemes könnyen módosítható vá  tenni.Legyél  rugalmas a részletekben, de merev a küldetésben.

Marketing költségvetés

Ki kell számolni mennyi erőforrást fog igényelni az egyes mérföldkövek, illetve a  küldetés véghezvitele. Ez segít abban, hogy a földön tudj maradni. A stratégia kivitelezése nagy erőforrásokat fog igényelni. Ha nincs erőforrás kreatívnak  kell lenned. Nem gond, ha kevés pénzből gazdálkodsz ilyen  esetekben van, hogy kísérletezel, tesztelsz és új dolgokkal próbálkozol.

Vérprofi marketing terv készítése

Nem kellenek komplex szavak, szakkifejezések nem ettől lesz jó a terved. Az a lényeg, hogy könnyen és gyorsan megérthető legyen mindenki számára. A  kidolgozott terv egy működőképes stratégiát mutasson be  ez a fontos. Ne fedd el a körítés elfedi az életképtelen elképzelést.

Célcsoportra szabott. Tudnod kell kinek készül. Aki jártas az iparágban,azoknál  nyugodtan használhatsz üzleti és marketing kifejezéseket, iparág-specifikus nyelvezetet és szakzsargont. Ha a marketinghez kevésbé értő befektetőnek készül, akkor ne legyen benne “belsős”kifejezés.

Logikusan felépített

Az egyes részek csatlakozzanak egymáshoz, épüljenek egymásra, és legyenek logikusak. Ha ilyen a felépítése  segít a befogadásban így sokkal meggyőzőbb a dokumentum. Legyen könnyen olvasható, élvezettel használják, mert tudják, mit, hol kell keresni.

Igényesen szerkesztett

Nem elég csak logikusnak lenni e, terelni kell a figyelmet. Ha fontos része van legyen kiemelve. A nehezen befogadható részeket lehet illusztrálva.

Hiteles

A marketing tervnek nem csak letisztázott kell lennie, hanem meggyőzőnek is. Számolni lehet a következményekkel, ha kiderül, hogy az állítás  hamis egy befektetővel, leendő partnerrel szemben. Oda a bizalom, amit nem lehet vissza szerezni.