, 2021/6/30
Minden vállalkozáshoz kell a marketing terv, akárcsak az üzleti terv. Alapító okirat. A kis és középvállalkozások esetében még nagyon sokan vannak akik nem készítenek marketing tervet.
A vállalkozás fejlesztésében nélkülözhetetlen dokumentum. Nélküle átgondolatlan és hibás értékesítési és hirdetési döntés születik. A jól elkészített terv megmutatja a sikeres utat és, hogy hogyan kell megszerezni és meg is tartani az ügyfeleket
Így néz ki egy kiváló marketing terv
Ügyfeleknél gyakori probléma, hogy nincsenek tisztában az alapfogalmakkal.a taktikai eszköz nem stratégia. Például egy oldalon hírdetsz az nem stratégia, hanem taktika. Ez szolgálhatja a stratégiát.
A marketing terv alapfogalmai:
A kívánt eredmény elérését jelenti. Példáit több vevő,magasabb profit. Egy konkrét céllal könnyebb dolgozni. A vállalkozás elveinek, tervezésének és vezetésének tudománya. A marketing terv elveinek és folyamatának a megtervezése és végigvezetése a célod elérése. Egy cél eléréséhez alkalmazott módszer. Ennél a résznél választjuk ki a hirdetési felületeket, kommunikációs csatornákat.
Belátod, hogy tervezés nélkül nem fog menni.
Vannak akik értelmetlennek tartják a marketing stratégiát Sok időt, energiát és pénzt igénye az elkészítése. Mindegy milyen módon online vagy offline szeretnél sikeres lenni, ha az út amin mész nem kristálytiszta szétaprózott az erőforrás és csalódások érnek. Ez az igazság. Jó megérzésre hagyatkozva, találomra vezetni egy vállalkozást őrültség. Nem szabad megfontolt marketing terv nélkül semmit tenni a cég életében.
Felméréséből kiderül, hogy az írott tartalommarketing-stratégiával rendelkező cégek 61%-a érzi sikeresnek tartalom marketingjét. Az is tudott, hogy akik nem rendelkeznek a marketing stratégiával ők is tervezik annak bevezetését. Ha gyorsan és könnyedén akarsz a célhoz érni, meg kell értened, hogy mekkora fontossága van.
Nézd meg a mostani helyzetet.
Önvizsgálatot kell tartani az erős alaphoz. Megvizsgálod mi az amit jól csinálsz,mi az amin változtatni kell,milyen tartalmak vannak. Milyen kapcsolatod van a meglévő e-mail listádon szereplőkkel,aktiv vagy-e a közösségi médiában. A hirdetéseken jól mennek-e az eladások.
Őszinte önvizsgálat során sokszor fájdalmas dolgokat tudhatunk meg magunkról. Kiderülhet nem vagy annyira sikeres, mint gondoltad,lehet nem hasznos dolgokra fordítasz időt. Lehet a termékeid sem annyira jók mint ahogy képzelted.
Legyen egy reális célod.
Ez azt jelenti, hogy ha a céged teszem fel 10 milliós árbevételű évente, akkor ne akarj milliárdos lenni. Nem mindenkinek sikerül.A profil duplázása már reális cél és elérhető. A célod megtalálása lesz a marketingterv kívánt eredménye. Utána a célhoz lesz szabva minden eleme. A marketingnek ezernyi részterülete van. Nincs sok értelme a 80 oldalas dokumentumnak. Egy olyan tervre van szükséged, amiből dolgozol, ami elvezet a célhoz. Csupán ennyi a feladata a marketing tervnek.
Készíts egy piackutatást!
A konkurencia ellenőrzése. Meg kell tudnod mit csinálnak mások,különbözni kell, kreatív módon tedd a dolgodat. Lényeg, hogy ne ugyanolyan légy mint ők. Határozd meg, keresd meg és beszélj az ügyfelekhez. Szükséges, mert egy semmitmondó üzenettel nem lehet elérni, hogy reagálnak az emberek. Fontos. hogy az olvasó érezze hozzá szól a reklám különben nem figyel fel rá.Sosem lesz potenciális vásárló. Igazából ez a nulladik lépés,nélküle nem tudsz vevőket szerezni.
Fontos, hogy a reklám felkeltse az emberek figyelmét, átmenjen az üzenet különben kidobott pénz. Határozd meg kiknek akarod eladni a szolgáltatásokat, új termékeket. Egy gyors kampány enélkül nem működik. Tartsd szem előtt az új trendet, mert ezáltal tudod fenntartani az érdeklődők és vásárlók figyelmét.Tovább is adják másoknak is. Még ingyen reklámot is kaphatsz, hisz haladsz a korral.
Piaci pozíció, értékajánlat és árstratégia meghatározása
Nem egyszerű találni. Úgy építsd fel a kampányt, hogy a terméket be tudd tenni bárhová. Ha jól csinálod meg lesz a helyed. A kellően megfogalmazott értékajánlat kristálytisztán kommunikálja a legerőteljesebb előnyöket, pozicionálja vállalkozásod, és elmagyarázza a leendő ügyfeleknek, hogy miért jobb, ha téged választanak. A jó termék és jó a értékajánlat az árucikk szinte eladja önmagát. Az árazás a marketing terv része.Itt meg kell határoznod, hogy melyik az a termék amit feláldozol, hogy folyamatosan hirdetni tudj. Meg kell állapítani azt is, hogy mely termékek amik a profit nagy részét hozzák.
Válaszd ki a kommunikációs csatornát és hozd létre az első sales funnel
Ha kiválasztottad a csatornát akkor meg kell tervezni a vásárlás egész folyamatát.
Készíts egy tervrajzot a vevő szerzésre. Írd le hogyan lesz egy érdeklődőből vásárló.
Itt eldöntöd, milyen belépő ajánlatot készítesz. Vesd konkrétan papírra a folyamatot.
Minőség: A marketing terv fontos része, hogy minőségi munkát végez vagy végeztet.
Az e-mailjeid, feliratkozó és sales oldalaid profin legyenek szövegezve, mert a minőség egy fontos eleme az egész folyamatnak.
Feladatkiosztás
Nem elég egy jó marketing terv elkészítése meg is kell azt valósítani. Nem egyszerű egyedül mindent elvégezni, hogy pontos legyen minden tartalom, csomagolás, számlázást és a többi. Amennyiben nem megy egyedül keresned kell valakit akár alvállalkozót aki a részfeladatokban besegit és hatékonyan támogatják a munkádat. Azokat a feladatokat amik sok idődet elveszik szervezd ki. Amennyiben vannak alkalmazottak vond be őket,oszd ki a feladatokat és kérd számon.
Eredmények elemzése
A stratégia, ha készen van még nincs vége. A java része még ezután jön a munkának. Lépésről lépésre kell megvalósítani, kipróbálni hogy működik a valóságban amit leírtál. Követned kell folyamatosan, hogy jó úton haladsz-e a cél felé. Figyelned kell mennyibe kerülnek a dolgok feliratkozás, mennyibe kerül egy vásárló megszerzése.
Marketing terv fejben
Az igazán marketing terv úgy készül, hogy a marketinges hosszan elgondolkodik egyes részleteknél. Ha a leírás segít, akkor akkor egy oldalra készített vázlat is elegendő,hiszen a kivitelezés a lényeges. A vállalkozástól függően készül, hogy mekkora a vállalkozás lehet rövidebb, hosszabb marketing tervet készíteni.
Marketing – az ötlettől a reklámig
Marketing terv – teljes változat. Mindenre kiterjedő nagyon részletes marketing tervet készítünk. A marketing is egy külön szakma, mert nem árt érteni, hogy mi a SWOT? vagy a BCG matrix igy el tudjuk dönteni, hogy van-e szükségünk ilyenre.
összefoglaló információ
Mivel a marketing terv üzleti titok igy meg kell határozni ki láthatja és ki nem. A dátum azért fontos, mert a piaci körülmények megjelenése, kampány indulása napról napra változhat,igy megváltozik a terv érvényessége is. Persze nem lehet folyamatosan figyelni, hiszen fontosabb a tevékenység nem tervet gyártunk.
Amikor áttekintés- ről beszélünk azt jelenti, hogy a tervben leírtakat megnézzük, hogy megvalósítottuk-e a leírtakat, hol volt jó az értékelésünk és hol tévedtünk.
A célpiac
Azt a piaci részt írja le, ahol szeretnénk eladni. A célpiacról mindent leírunk, a piac jellemzésről, alakulásról, erősségéről gyengeségéről egyszóval mindenről.
A vásárlóról is leírhatjuk az összes információt amit tudunk. Ha végeztünk piackutatást itt felhasználhatjuk az eredményeket.
A termék, szolgáltatás
Igen fontos része a marketing tervnek.Meghatározzuk mit akarunk eladni, kinek, mi az ok, arra hogy minket válasszon a vevő.
Pontos leírás arról, hogy milyen termék, milyen szolgáltatásra van szó. A célcsoportokat definiáljuk. Minél többet tudunk a célcsoportról annál könnyebben, logikusan összeáll az egész. Ide kapcsolódik az egyedi jellemző meghatározás. Az egyedi különbözés az ami miatt a vevő minket fog választani.
Megvizsgálod mi az ami a vevőnek fontos és emiatt fognak téged választani. Fontos része még a pozicionálás. Meghatározza milyennek szeretnék látszani. Közhelyek itt sem játszanak.
árstratégia
Meghatározzuk, hogy milyen ár sávban fogunk terméket, szolgáltatást nyújtani. Fontos, hogy a korábbi leírás, meghatározás legyen egymással összhangban.
Ha úgy gondolod, hogy a minőség prémium kategória, akkor az ár ennek megfelelő legyen. Sokszor a vevő az ár alapján következtet a minőségre.
Fontos még az árakció meghatározása, adott esetben az akciós ár hatással van az értékesítés mennyiségére.
értékesítési csatorna
Itt tudható meg hol vásárolható meg a termék. A tömeg termékek értékesítése a hipermarket, diszkontokban vannak. Viszont egy niche termék általában szakboltokban vagy interneten található meg. Az értékesítési csatorna egyrészről a termék hozzáférhetőségéről szól, másrészről kijelöli a vállalkozás értékesítési emberei számára a feladatot. Az értékesítés ösztönzés címszó alatt foglaljuk össze a marketing tervben azokat az aktivitásokat, amelyeket az eladáshelyen csinálunk annak érdekében, hogy növeljük az eladásokat.
kommunikáció
Nagyon fontos, hiszen hiába van jó célcsoport,szuper termék, ha nem tudnak róla. Nagyobb cégeknél nem lényeges, de a kicsiknél annál inkább.
A marketingkommunikáció alatt van összefoglalva a marketing tervben azok az eszközök, melyek a termék hírét tudtára l adja a vásárlóknak.
A marketingkommunikáció egy nagyon széles terület. A tévé reklámoktól, sajtó hírektől, az eladáshelyi plakátok, az internetes hirdetésig és még számos eszköz tartozik ide. Több szempont szerint választunk. A marketingtervben célszerű összegezni a régi és új vevők számára készült ajánlataikat.
Ez is lényeges pont.Érdemes a régiek igazi megbecsülése, kifizetődőbb, mint újak után kutatni.
időzítési terv
Ebből tudhatjuk, hogy mikor mi történik a termékbevezetés körül. Legtöbbször heti bontásban készül és láthatóak az aktivitások, a lépések .egymásutánja.
Egy jól elkészített terv biztosítja, hogy minden a helyén legyen. Legyen termékminta, amikor a nemzetközi láncokba el kell kezdeni kilistáztatni a terméket,
legyen termékbemutató prezentációs anyag a tárgyalásokra kellő mennyiségben álljon rendelkezésre termék az első szállításokhoz, legyen áru a boltban, ha hostess promóciót szerveznek, hozzáférhető legyen a termék, amikor elindul a reklámkampány.
marketing információs rendszer
Jelöljük ki már az elején, hogy milyen paramétereket szeretnénk mérni,mi alapján fogjuk megtudni, hogy valami sikeres-e vagy sem. A mért marketing változók széleskörűek.
Az .érdeklődők száma, eladások, kereskedők visszajelzése, árajánlat kérések száma,
honlap látogatottsága,regisztrációk.
kalkulációk
A bevezetett termékekre vonatkozóan a marketing terv tartalmaz egy alapvető számítást.
tervezett bevétel
tervezett értékesítés x tervezett egységár
közvetlen költség
az összköltségből a termékre jutó rész
marketing költség
termék nyeresége / vesztesége
Ha ezt az egyszerű számítás elkészítjük, látni fogjuk, hogy hány év alatt érjük el a fedezeti pontot. A marketing tervben a kisvállalkozások számára a legfontosabb elem a fogyasztók és versenytársak megértése.
Piacelemzés
Erő ami a piacot befolyásolja
társadalmi helyzet
gazdasági környezet
ipari trendek
technológiai környezet.
Célszerű SWOT elemzést végezni, ha a megismert adatok a birtokodban vannak, ezáltal megtudhatod érdemes-e piacra vinni egy terméket vagy egyáltalán elindítani a vállalkozást.
Célcsoport
Ebben a részlegben kell leírni, ki az, akiket úgy fogsz hívni: a “vásárlóim”. Tudnod kell róluk mindent.
Versenytársak
Amikor valamit ugyanolyan jól kell ismerni, mint a célcsoportot az már konkurencia. Mindent tudnod kell róluk mit, hogyan csinálnak, mert így könnyebb lesz majd hasznosabb, jobb terméket piacra vinni .Pozicionálni magad.
Üzleti célok és mérföldkövek
Ki kell jelölni mindent amiért az egészet felépíted. Ismerned kell, hogy a marketing terved hogyan fogja szolgálni ezt a mindenek felett álló küldetést. Végül mérned kell azt, hogy közeledsz-e ezekhez a célokhoz, vagy éppen távolodsz. Tisztában kell lenned mi az ami működik – és mi az, ami nem.
Marketing stratégia
Ha mindezekkel tisztában vagy, akkor ki kell találni, hogy konkrétan hogyan fogod elérni ezeket. Vázold fel a gyakorlati lépéseket, taktikákat és technikákat, ahogyan el kívánod érni a főbb mérföldköveket – és végül az üzleti célodat.
A marketing stratégia lépései
árazás--csatorna stratégia--hirdetési stratégia
termékkínálat kialakítása,
megkülönböztetés és pozicionálás.
Ez kell, hogy a leghosszabb és legkidolgozottabb része legyen a marketing tervnek, ami folyamatosan változik. Ezért érdemes könnyen módosítható vá tenni.Legyél rugalmas a részletekben, de merev a küldetésben.
Marketing költségvetés
Ki kell számolni mennyi erőforrást fog igényelni az egyes mérföldkövek, illetve a küldetés véghezvitele. Ez segít abban, hogy a földön tudj maradni. A stratégia kivitelezése nagy erőforrásokat fog igényelni. Ha nincs erőforrás kreatívnak kell lenned. Nem gond, ha kevés pénzből gazdálkodsz ilyen esetekben van, hogy kísérletezel, tesztelsz és új dolgokkal próbálkozol.
Vérprofi marketing terv készítése
Nem kellenek komplex szavak, szakkifejezések nem ettől lesz jó a terved. Az a lényeg, hogy könnyen és gyorsan megérthető legyen mindenki számára. A kidolgozott terv egy működőképes stratégiát mutasson be ez a fontos. Ne fedd el a körítés elfedi az életképtelen elképzelést.
Célcsoportra szabott. Tudnod kell kinek készül. Aki jártas az iparágban,azoknál nyugodtan használhatsz üzleti és marketing kifejezéseket, iparág-specifikus nyelvezetet és szakzsargont. Ha a marketinghez kevésbé értő befektetőnek készül, akkor ne legyen benne “belsős”kifejezés.
Logikusan felépített
Az egyes részek csatlakozzanak egymáshoz, épüljenek egymásra, és legyenek logikusak. Ha ilyen a felépítése segít a befogadásban így sokkal meggyőzőbb a dokumentum. Legyen könnyen olvasható, élvezettel használják, mert tudják, mit, hol kell keresni.
Igényesen szerkesztett
Nem elég csak logikusnak lenni e, terelni kell a figyelmet. Ha fontos része van legyen kiemelve. A nehezen befogadható részeket lehet illusztrálva.
Hiteles
A marketing tervnek nem csak letisztázott kell lennie, hanem meggyőzőnek is. Számolni lehet a következményekkel, ha kiderül, hogy az állítás hamis egy befektetővel, leendő partnerrel szemben. Oda a bizalom, amit nem lehet vissza szerezni.