, 2022/3/26
A multi-level marketing (MLM) vagy network marketing egy értékesítési vállalkozás-forma. A vásárlás-ösztönző marketingformák egy világszerte elterjedt változata. Néhol többszintű értékesítésnek vagy hálózati kereskedelemnek fordítják. A multilevel marketing-rendszer lényege, hogy az értékesítés a vállalattal alvállalkozói szerződésben lévő értékesítők vagy hálózatépítők által történik, személyes fogyasztás, illetve az ismerősök felé történő ajánlás által.
Az értékesítést lényegében a független termékforgalmazókból álló, többszintű érdekeltségi viszonyok alapján épülő hálózat végzi, mely a terméket vagy szolgáltatást közvetlenül, direkt módon juttatja el a fogyasztókhoz. Az MLM alapötletét az a felismerés adja, hogy egy termék elégedett fogyasztója a terméket feltehetően továbbajánlja, s így ő maga személyesen, közvetlenül részt vesz az értékesítésben. Ez alapján mint ajánlót az általa „értékesített” termékek után bizonyos javadalmazás illeti meg. Amennyiben az ő vásárlója a saját vásárlás nyomán a terméket ismételten sikeresen továbbajánlja, s ebből következően újra vásárlás és fogyasztás történik, a tovább-ajánló személyeket jutalék illeti meg, és az eredeti ajánló ebből a jutalékból is jutalék-részesedést kap.
Ily módon egy sikeres, többszintű fogyasztói-értékesítői hálózatot maga alá építő egyén komoly jövedelemre tehet szert. Egy ponton túl, a modern mlm-hálózatok értékesítőnek már nem is kell foglalkoznia termékeladással, mivel a hálózatban lévő fogyasztás jutalékaiból is komoly jövedelemre tesz szert. Ekkor már csak a hálózata fenntartásával, a hálózat eróziójának csökkentésével kell foglalkoznia. Ha ez az erózió megnő, azaz a fogyasztás visszaesik, a rendszert csak újabb értékesítők bevonásával, azaz terjeszkedéssel, expanzióval, a hálózat növelésével lehet fenntartani.
Network marketing – 5 megdöbbentő igazság
A mai napig sokan még mindig illegális értékesítési formának, vagy piramisjátéknak gondolják a network marketing -et, vagy más néven a hálózatépítést. Nézzük meg ezt kicsit komolyabban. Öt pontba szedve rendszereztem amit tudni kell a network marketing -ről. Ezeket mindenképpen tudnunk kell, mielőtt véleményt formálunk róla:
Mi is az a multilevel network marketing?
A network marketing egy vásárlást ösztönző értékesítési forma világszerte elterjedt változata. Többszintű- vagy hálózati értékesítési formának is nevezik.
A rendszer lényege, hogy az értékesítés a vállalattal alvállalkozói szerződésben lévő értékesítők vagy hálózatépítők által történik, személyes fogyasztás, illetve ajánlás által. Az értékesítést lényegében a független termékforgalmazókból álló, többszintű érdekeltségi viszonyok alapján épülő hálózat végzi, mely a terméket vagy szolgáltatást közvetlenül, direkt módon juttatja el a fogyasztókhoz személyes ajánlás útján.
Az MLM alapötletét az a felismerés adja, hogy egy termék elégedett fogyasztója a terméket feltehetően továbbajánlja, s így ő maga személyesen, közvetlenül részt vesz az értékesítésben. Ez alapján, mint ajánlót az általa „értékesített” termékek után bizonyos javadalmazás illeti meg. Amennyiben az ő vásárlója a saját vásárlás nyomán a terméket ismételten sikeresen továbbajánlja, s ebből következően újra vásárlás és fogyasztás történik, a tovább-ajánló személyeket jutalék illeti meg, és az eredeti ajánló ebből a jutalékból is jutalék-részesedést kap. Amíg a cégek a „klasszikus” marketingre, reklámokra fizetnek jelentős összegeket, addig az mlm cégek ezeket a költségeket a terméket tovább ajánlók között osztja szét.
A multi level marketing története, kialakulása
Az első, ilyen alapokon nyugvó szervezetet – Peter Clothier: Kulcs a kezedben Multi-Level Marketing című könyve szerint – „…feltehetően William Casselberry és Lee Mytinger hozták létre. 1934-től a California Vitamin Company és a Nutrilite XX Vitamins termékeit árusították. Azért, hogy kereskedőiket anyagilag ösztönözhessék – így növelve a vállalat forgalmát –, új tagokat vonjanak be és egyre több üzletkötőt képezzenek ki, 1941-ben létrehozták a C&M marketingtervet. Ennek alapján a kereskedők 3%-os extra jutalékot kaptak az általuk személyesen csatlakoztatott tagok után.”
1975-ben az Amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság beperelte a legnagyobb MLM-céget, az Amway illegális piramisjáték vádjával. 1979-ben a bíróság az Amway-re kedvező ítéletet hozott. Ettől kezdve definiálták a legális hálózati marketing kritériumait, és azt, hogy miben különbözik az illegális piramisjátéktól. A bírósági végzés szerint a legális hálózati kereskedelem három fő szempontja a következő:
az áru visszavásárlása 90%-os áron, ha a vevő meggondolja magát,
a résztvevők havonta legalább 10 vásárlót látnak el személyesen,
a 70%-os szabály: ellenőrizni kell, hogy a nagykereskedelmi áron beszerzett áruk 70%-át eladták vagy felhasználták, mielőtt újabb megrendelést adnak le a cég felé.
A network marketing jellemzői
Alapvetően a hálózatépítők az általuk használt és szeretett termékeket, szolgáltatásokat továbbajánlják másoknak, ismerőseiknek, így részt vesznek az értékesítésben, ami után jutalékot kap, (ugyanúgy mint a sarki boltos az általa eladott termékek után). Biztos vagyok benne, hogy mindannyiunk ajánlott már valamit, valakit ismerősének, amivel meg volt elégedve (pl fodrász, autószerelő, vagy egy jó bolt ajánlása) csak max nem kapott érte semmit.
Gondoljunk bele, hogy például alkalmazottként a főnökünk a munkánk után kap jutalékot, hisz a klasszikus vállalati felépítés piramis hierarchiájú (erről majd egy másik bejegyzésben). A törvényesen működő hálózatokban a dolgozók a hálózat forgalma után kapják jövedelmüket, ami vagy a termék vagy a szolgáltatás használatából adódik, és nem a csatlakozók után, ugyanis ha csak regisztrációból van jutalék egy rendszerben az már pilótajáték.
Ezért is keverik sokan a legális mlm-et és az illegális pilótajátékot. A termékeket vagy a szolgáltatásokat a termékforgalmazók juttatják el a vásárlókhoz, illetve a csatlakozott tagok törzsvásárlói áron tudnak vásárolni. A termékforgalmazók továbbá törekszenek arra is, hogy újabb tagokat csatlakoztassanak hálózatukhoz, és így növeljék a hálózatuk forgalmát. A hálózat tagjainak jövedelme többféle módon állhat össze:
Kiskereskedelmi árrés (egyes cégek ezt az „ügynöki” megítélés miatt csak korlátozottan teszik lehetővé): fogyasztói és nagykereskedelmi ár különbsége,
Jutalék: jutalékot a forgalmazó a saját maga által létrehozott csoport forgalma után kapja a vállalattól. Ennek a jutaléknak a mértékét a vállalat egy marketingtervben határozza meg, és alapját (bizonyos megkötésekkel) a létrehozott csoport által generált forgalom adja.
Aki azt gondolná, hogy ez egy könnyű munka, azt ki kell ábrándítanom, hiszen az mlm, mint annyi minden más tevékenység is egy szakma. Ezt pedig ugyanúgy meg kell tanulni, mint bármelyik foglalkozást. Sajnos ezt sokan elfelejtik, s azt hiszik, hogy belép egy céghez nem csinál semmit, és kapja a jutalékot. Mikor nem ez van meg azt mondja, hogy az network marketing egy nagy átverés, pedig csak nem értette meg a lényegét.
Aki viszont hajlandó dolgozni is, az akár munka mellett kettő-öt év alatt egy szépen jövedelmező hálózatot tud felépíteni, ami passzív jövedelmet termel. Persze itt az is kérdés, hogy ki mit akar elérni?
Az MLM mint üzleti vállalkozás
Az network marketing vállalkozás kereskedelmi tevékenységre épül. A termék lehet valamilyen dologi eszköz (táplálékkiegészítő, tisztálkodó-, vagy tisztítószer, műszaki cikkek, konyhai eszközök, egyéb a sor végtelen) vagy szolgáltatás (biztosítás, internet-, kábel tv-, telefon előfizetés, egyéb). Az MLM vállalkozásban ahogy a hagyományos kereskedelemben is a termékek megvásárlásából keletkezik a forgalom. Egy network marketing vállalkozást a hagyományos vállalkozásokhoz képest jóval kisebb kezdőtőkével (már 20 – 30 ezer forinttal, egyes cégek esetén akár 0 forinttal) is el lehet indítani.
Az alacsony induló költségek miatt bárki számára elérhető vállalkozási formáról van szó. Nagyobb időráfordítást sem igényel, mindössze heti 10-15 órát kell kezdetben a vállalkozásra fordítani, így a meglévő munkahely mellett is végezhető ezzel kiegészítő jövedelemhez juttatva bárkit, aki ezzel foglalkozik. Egy MLM vállalkozásban mindenki a saját hálózatát építi fel a nulláról. Bármikor kezdi is el az illető a munkát ugyanakkora esélye van egy nagy hálózat kiépítésére, mint annak, aki már évek óta tagja a hálózatnak.
Abban az esetben, ha valaki egy tag alatt nagyobb hálózatot épít fel, mint ő maga, akkor az alsó tagnak a bónusza is nagyobb lehet, mint a felette lévő tagé. Sőt olyan eset is előfordulhat, hogyha az felső tag elhanyagolja az üzletépítést, hogy a felső tag nem jogosult az alsó tag hálózatából semmilyen bónuszra.
Ha valaki felépít egy kellően nagy hálózatot akkor az hosszútávon biztos jövedelmet biztosít a számára még akkor is, hogyha a hálózat már nem növekszik tovább, mivel a meglévő vásárlók biztosítják az állandó forgalmat.
A network marketing-et érő kritikák napjainkban
Sokan gondolják, hogy az mlm átverés, pedig nem. Lehet, hogy aki ajánlotta, még nem volt elég képzett az mlm üzletben, vagy csak nem sikerült megérteni a rendszer lényegét. Az aki szerint nem működik, mert nem keresett belőle pénzt. Az lehet, hogy a cél előtt feladta, de lehet nem dolgozott benne eleget, vagy amit csinált az nem volt elegendő.
Sokan azt gondolják, hogy aki csatlakozik egy hálózathoz, vagy network marketinggel foglalkozik agymosottá válik. De minden csak nézőpont kérdése. A gymosásnak nevezhetjük azt is a napjainkban, amivel a média, a hírek, vagy híradó befolyásolni próbál minket. De azt semmiképpen nem nevezném annak, ha az ember olyan dolgokat tanul, amit akár a „hétköznapi” munkájában is tud hasznosítani, pl kapcsolatépítési-, vezetői képességek, vagy akár az időgazdálkodást, hogy a prezentációs technikát ne is említsem. Én építészként mindezen tudásokat kamatoztatni tudtam a szakmámban is.
Számos eltérő kifogást találunk, amire hivatkozva az emberek elutasítják ezt az értékesítési formát. Az én alapelvem az, hogy nem kell, hogy mindenki tagja lennie egy network marketin hálózatnak. Akit érdekel annak megmutatom ezt a lehetőséget, de nem erőltetünk semmit, hiszen azzal fogunk tudni jól együtt dolgozni, és eredményeket elérni, aki maga is dolgozni akar a network marketingben. Mi a DXN céget választottuk, mert az anyagi biztonság mellett az egészségünk megőrzésében is segíteni tud. Mindehhez nem kell mást tennünk csak a DXN ganodermás kávéit és étrend kiegészítőit fogyasztanunk és tovább ajánlani másoknak.