, 2021/12/9
A franchise üzleti modell meghatározza a termékek értékesítésének vagy a szolgáltatások nyújtásának irányelveit. Az üzlet beindítása előtt a franchise-tulajdonos aláírja a franchise-megállapodást, amely egy jogi szerződés. A franchise-megállapodás biztosítja a franchise-tulajdonos számára az üzlet működtetésének jogait. Biztos, hogy a franchise-üzlet sikeres lesz?
A franchise üzleti modell meghatározza a termékek értékesítésének vagy a szolgáltatások nyújtásának irányelveit. Az üzlet beindítása előtt a franchise-tulajdonos aláírja a franchise-megállapodást, amely egy jogi szerződés. A franchise-megállapodás biztosítja a franchise-tulajdonos számára az üzlet működtetésének jogait. Biztos, hogy a franchise-üzlet sikeres lesz?
Fő fogadás
A franchise-adó a "mentor", aki megalkotja és kezeli az üzleti modellt. A franchise-jogosult felelős a napi működésért. Ő vezeti az üzletet a franchise márkanév alatt.
Mi a franchise?
A franchise olyan üzleti megállapodás, amelyben a vállalkozás tulajdonosa licencbe adja a jogot egy másik vállalat üzleti rendszerének, nevének vagy neveinek, logóinak és védjegyeinek használatára. Általában egy magánszemély vagy vállalat kezdeti franchise-díjat fizet a franchise-tulajdonos vállalatnak, valamint rendszeres jogdíjat a rendszer és a szellemi tulajdon folyamatos használatáért.
Az ország néhány legismertebb márkája franchise-modell alapján működik. Ezek közé tartoznak az éttermek, fodrászatok, kiskereskedések és autószervizek. A márkanév ismertsége miatt sokan könnyebben nyitnak franchise-üzletet, mintha saját maguk próbálnának fejlődni.
Franchise-adó kontra franchise-jogosult?
A franchise-adó és a franchise-jogosult közötti különbség hasonló a licencvevő és a licencadó közötti különbséghez - két különböző pozíciójú, tulajdonosi és felelősségi körrel rendelkező félről van szó. A franchise-adó birtokolja a márkát, a márka védjegyeit, és meghatározza a franchise-felvevőnek a márkanév és a védjegyek használatára vonatkozó engedélyezés feltételeit. A franchise-jogosult a franchise-márka alatt működteti a vállalkozást.
Mik a franchise-adó kötelezettségei?
A franchise-adónak számos felelőssége van a franchise-felvevővel szemben:
Az üzleti koncepció, a márka, a terv és a folyamatok kidolgozása. Folyamatosan újragondolja és finomítja ezeket a folyamatokat a vállalkozás életében.
Logók, védjegyek és egyéb védett grafikák és tartalmak létrehozása.
Kezdeti és folyamatos képzési programok lebonyolítása a franchise-tulajdonosok és alkalmazottaik számára.
Marketing, reklám és PR-támogatás nyújtása. Együttműködő hirdetési és promóciós lehetőségek koordinálása.
Új termékek és szolgáltatások kutatása és fejlesztése, amelyek a franchise-partnereken keresztül értékesíthetők.
Kapcsolatok kialakítása az eladókkal és beszállítókkal.
Mik a franchise-jogosult feladatai?
A franchise-vevőnek felelősséget kell vállalnia a napi üzleti műveletekért:
A személyzet felvétele és elbocsátása.
Új alkalmazottak képzése.
A pénzügyek és számlák kezelése, ami magában foglalja a bérszámfejtést és a számlák kifizetését.
A termékek és szolgáltatások értékesítése.
A minőségellenőrzés biztosítása.
Marketing- és promóciós tevékenységekben való részvétel.
A vállalkozás fizikai struktúrájának bérlése és fenntartása.
Milyen előnyökkel jár a franchise a franchise-vevők számára?
A franchise számos előnnyel jár, különösen az első ízben vállalkozó tulajdonosok számára, akik aggódnak, hogy a megfelelő döntéseket hozzák meg egy virágzó vállalat kialakításában. Mivel a franchise-jogosult egy bevált márkával és üzleti tervvel dolgozik, kevésbé valószínű, hogy olyan kezdő hibákat követ el, amelyek szabotálhatják az üzletet. Ezenkívül a potenciális ügyfelek gyakran nagyobb valószínűséggel támogatnak egy vállalkozást, ha felismerik a márkát.
A franchise esetében a franchise-adó vállalja a felelősséget a termékkutatásért és -fejlesztésért, a beszállítói tárgyalásokért, valamint a marketing- és reklámkampányok kidolgozásáért. Ez felszabadítja a franchise-jogosultat arra, hogy közvetlenül az ügyfeleivel és alkalmazottaival dolgozzon.
Egyes franchise-adók segítséget nyújtanak a finanszírozásban, így a franchise-jogosultnak nem kell külső forrásból tőkét szereznie. Bizonyos esetekben, lehetőség van arra, hogy valaki olyan területen vásároljon vállalkozást, amely iránt érdeklődik, de nincs valódi tapasztalata. Például lehetséges, hogy valaki, aki nem kozmetikus, megvásárolhat egy fodrász franchise-t, feltéve, hogy felvesz egy tapasztalt vezetőt és egy teljes jogosítvánnyal rendelkező személyzetet.
Milyen előnyökkel jár a franchise a franchise-adók számára?
Ellentétben a láncvállalatokkal, amelyekben egy magánszemély vagy vállalat több üzlethelyiség tulajdonosa, a franchise-adó nem felelős a franchise-ok napi irányításáért. Pénzt a franchise díjakból szereznek, amelyeket a franchise partnerek fizetnek azért, hogy hozzáférjenek a központi rendszerekhez és a márkanévhez. A franchise-adós jelentős jövedelmet tud teremteni a márkájának és üzleti tervének független franchise-ok számára történő licencelésével.
Milyen hátrányai vannak a franchise-nak, mint üzlettulajdonosnak?
Bár a franchise-nak megvannak az előnyei, különösen a kockázatot mérsékelni kívánó vállalkozók számára, ez az üzletkötési mód nem mindenkinek való. Egyes üzlettulajdonosok nagyobb szabadságra vágynak, mint amit a franchise-megállapodások gyakran lehetővé tesznek A franchise például nem jó választás egy olyan vállalkozó számára, akinek nagyon konkrét elképzelése van a létrehozni kívánt vállalatról.
A franchise egy meglévő, sikeres üzleti tervet használ fel, amely egy másik vállalat tulajdonában van. A franchise-jogosultakat jellemzően korlátozzák abban is, hogy milyen típusú termékeket és szolgáltatásokat kínálhatnak az ügyfeleiknek, valamint hogy képesek-e nyersanyagokat, összetevőket, késztermékeket és promóciós cikkeket beszerezni. Sok esetben a franchise-jogosultnak közvetlenül a franchise-adóktól vagy a franchise-adó által jóváhagyott beszállítók listájáról kell megvásárolnia a termékeket.
Egyesek ezt túlságosan korlátozónak találják. Ne feledje, hogy a franchise-tulajdonosoknak jogdíjat kell fizetniük a franchise-adónak, amely idővel növekedhet. Ez felemésztheti a franchise-felvevő nyereségét. Ha a nemzeti márka hírneve sérül, a franchise-jogosult vállalkozása is veszíthet ügyfeleket és bevételt.
Vannak-e hátrányai a franchise-adóknak?
Bár úgy tűnik, hogy a franchise-adók jobban járnak, a márkájukat olyan emberekre bízzák, akik gyakran idegenek. Egy olyan franchise-felvevő, aki nem felel meg a vállalati előírásoknak, vagy nyilvános botrányt okoz, árthat az egész márkának. A franchise-tulajdonosok kiválasztása, képzése és támogatása önmagában is üzletággá válik. Ez elvonhatja a franchise-adó figyelmét a saját üzletétől, feltéve, hogy a franchise-üzletekkel való munka mellett még mindig egy közvetlen fogyasztónak szóló vállalatot működtet.
Azok a franchise-tulajdonosok, akik úgy döntenek, hogy megszüntetik a franchise-kapcsolatukat, vagy a megszüntetési megállapodást megszegve továbbra is használhatják a szellemi tulajdont. Ez jogi fejfájást okozhat a franchise-adónak. Végül, mivel néhány franchise-jogosult még soha nem dolgozott a franchise-iparágban, a franchise-adónak számolnia kell egy jelentős tanulási görbével. Ez befolyásolhatja a franchise vállalkozás sikerét, valamint az iparági és szabályozási előírásoknak való megfelelését.
A Small Business Administration statisztikái szerint egy franchise vállalkozásnak jobbak az esélyei a sikerre, mint egy szóló új vállalkozásnak. De ez csak akkor igaz, ha a franchise-adó és a franchise-vevő megértik a szerepüket, és ragaszkodnak a rendszerhez. Mindkét félnek egyformán elkötelezettnek kell lennie a siker érdekében. A sikerre nincs garancia, még egy virágzó, előre létrehozott egység esetében sem.
A "franchise-adók" franchise-lehetőségeket kínálnak és értékesítenek a leendő "franchise-felvevőknek". A franchise-adó egy FDD alapján kínál és értékesít franchise-okat, amelyek révén a franchise-jogosult jogot és kötelezettséget kap arra, hogy a franchise-adó rendszereinek, know-how-jának és licencelt védjegyeinek felhasználásával franchise-helyet hozzon létre.
A franchise-jogosult a franchise-megállapodás révén jogot és kötelezettséget kap egy franchise-helyszín létrehozására és működtetésére. A franchise-felvevők általában egyszeri, előzetes franchise-díjat és folyamatos jogdíjat fizetnek a franchise-adónak.
Mi a franchise-adó szerepe?
A franchise-adó általában egy olyan vállalkozó, aki megteremtette az alapokat egy sikeres, bevált vállalkozás létrehozásához. A franchise-adó és a franchise-jogosult közötti kapcsolatba a következő értékes értékeket hozza be:
Bizonyított üzleti modell - Ahhoz, hogy franchise-adóvá válhasson, el kell jutnia egy olyan pontra, ahol az üzleti modellje megcáfolhatatlanul működik. A fogyasztók felismerik a márkáját, és keresik a termékeit vagy szolgáltatásait.
Elismert védjegy - A bejegyzett védjegyek a legértékesebb eszközök közé tartoznak, amelyeket egy franchise-adó gondos kutatással, valamint próbálkozásokkal és hibákkal szerzett meg. Egy elismert védjegy létrehozása és a védjegy szövetségi jogainak biztosítása gyakran sok időt és elkötelezettséget igényel.
Bevált üzleti rendszerek - A franchise-adó olyan üzletviteli rendszert dolgozott ki, amely megbízható eredményeket hoz. A franchise-adónak a vevőkkel és ügyfelekkel való együttműködéstől kezdve a termékek szolgáltatásainak kiszállításáig van egy bevált üzleti modellje, amelyet a franchise-adók követni fognak.
Képzés és támogatás - Az egyik legfontosabb hozzájárulás, amelyet a franchise-adó nyújt, a széles körű képzés és a folyamatos támogatás. Egy tapasztalt vállalkozó irányításával a franchise-jogosultak olyan valakitől tanulnak, aki már bizonyítottan sikeres.
Mi a franchise-vevő szerepe?
A franchise-jogosult szerepe lényegében az, hogy lemásolja a franchise-adó sikeres üzleti modelljét, hogy segítse a regionális vagy országos piacra való terjeszkedést. Ez semmiképpen sem passzív szerep, és jelentős befektetést és munkát igényel, többek között:
Franchise-díjak fizetése - A franchise-tulajdonosoknak franchise-díjat kell fizetniük, hogy megkapják a jogot a franchise-üzlethely létrehozására, valamint a bruttó bevételek egy százalékát és a reklámköltségek díját.
A franchise-helyszín irányítása - A franchise-üzemeltetők átveszik a franchise-adó üzleti rendszereit, képzését és know-how-ját, és azt a saját helyükön ültetik át a gyakorlatba. A franchise-tulajdonosok lényegében rendelkeznek egy keretrendszerrel a franchise-helyszínük sikeressé tételéhez, de a napi működést önállóan irányítják. Mielőtt franchise-t indítasz vagy franchise-t vásárolsz, fontos, hogy megértsd mindkét fél szerepét a franchise-rendszerben.