, 2021/11/29
Kevés a baromfi, és ez az éttermeket arra készteti, hogy az idei csirkehiány ellen harcoljanak. A probléma hátterében az USA dél-középső részén tomboló, rekordokat döntögető téli viharok állnak.
A nagyobb világjárvány okozta kereslet szintén csökkentette az olyan kedvencek kínálatát, mint a csirkeszárnyak. A Small Business Trends megkereste az étteremtulajdonosokat, hogy megtudja, hogyan küzdenek a csirkehiánnyal. Legalábbis az egyikük a kisvállalkozások által ismert utat választja, amikor a kínálat csökken.
Az éttermek folyamatos csirkehiánnyal küzdenek. "Jelenleg kénytelenek voltunk árat emelni" - mondta Sean Kim, a kaliforniai Holdaak résztulajdonosa. "Nagyjából minden menüpontunkban szerepel valamilyen formában csirke". A készletüket is igyekeznek a forrásnál finomítani. "Számos megbeszélést folytattunk új beszállítókkal is. És a COVID kezdete óta kétszer cseréltük le a fő beszállítóinkat" - mondja. Kim hozzáteszi, hogy beszállítói azt mondják neki, remélik, hogy néhány hónapon belül visszatérnek a normális kerékvágásba.
Éttermek Pivot
Más éttermek is úgy döntöttek, hogy átállnak. Lori Bogedin, a TwigsCafe-t vezető séf és gasztronómiai szakértő elmagyarázza. "Néhány étterem változtatott az étlapján" - mondja. "Másfajta hús- vagy csirkealternatívákat árulnak, hogy megfeleljenek a növekvő igényeknek. Bogedin szerint néhány hely még a változtatások ellenére is veszteségesen működik. "A csirkehiány miatt sok üzlet veszteséges lett, mert csökkentett áron árulnak" - mondja.
Sajnos egyeseknél mélyebb a mélypont. "A hiány miatt a népszerű étteremlánc, a Nando's 45 üzletét kellett bezárnia" - teszi hozzá Bogedin. Más becslésekre hivatkozva megjegyzi: "Az éttermek közel 10%-a leállította működését. Ez a világjárvány és a csirkehiány együttes hatásának köszönhető".
Pandémiával kapcsolatos
Az iparágban néhányan inkább a pandémiával kapcsolatos kérdésekre összpontosítanak. Kirk Vogel, a Walnut Grill étteremcsoport elnöke és tulajdonosa kifejti. "Sok problémánk volt a csirkével, főként a COVID miatt" - magyarázza. "Az üzemeket biztonsági okokból vagy a személyzet hiánya miatt leállították". Vogel azt is elmondja, hogy beszállítói azt mondják neki, hogy a hiány még a negyedik negyedévben is fennmarad, és csak 2022 tavaszán lesz enyhülés.
"Még ez is attól függ, hogy az üzemek teljes mértékben működőképesek-e, hogy elegendő terméket tudjanak szállítani" - mondja. Végül úgy tűnik, hogy a méret is számít, amikor a jelenlegi csirkehiányt kezeljük.
A Duffy's Sports Grill
A legnagyobb családi tulajdonban lévő és működtetett étteremcsoport Floridában. Az üzletlánc elnöke arról számolt be, hogy eddig csak néhány problémával tudták ellátni a csirkeszárnyakat. Joe Webb, a Duffy's elnöke szerint a siker abban rejlik, hogy a legtöbbet hozzák ki a helyi beszállítókkal való kapcsolatokból. Az eredmény csupán enyhe árnövekedést jelentett a vásárlók számára.
"Míg az árak majdnem a duplájára emelkedtek (mindenki számára), a Duffy's csak kis mértékben emelte az árait" - mondja. Ami a csirkehiányt illeti, a végét talán nem látjuk egyhamar. Bogedin szerint a beszállítók nem adtak ki nyilatkozatot arról, hogy szerintük mikor lesz vége. "A legtöbben egyetértenek abban, hogy még eltart egy ideig, amíg a kínálat képes lesz kielégíteni a keresletet" - mondja.
A KFC sültcsirke-lánc a televízióban szeretné reklámozni a panírozott csirkehúsokat, de inkább nem teszi, mert még mindig nincs elég csirke, különösen a csont nélküli változatból. "A csirkecombból van elég a kereslet kielégítésére, de szeretnénk, ha több lenne, hogy agresszívan reklámozhassuk a tévében" - mondta Kevin Hochman, a KFC amerikai elnöke egy interjúban. "A reklámozás és a promóció tekintetében olyan dolgokra fogunk összpontosítani, amelyekből bőséges mennyiséggel rendelkezünk" - mondta, megjegyezve, hogy a csontos csirke most bőségesebb.
Az amerikaiak a csont nélküli csirkés szendvicsekért rajonganak. A trendből tőkét kovácsoló riválisok közé tartozik a Popeyes, a Burger King és a McDonald's Corp., amely az év elején azt mondta, hogy új, ropogós baromfi szendvicse meghaladja a várakozásokat az Egyesült Államokban. De a munkaerőhiány az ellátási láncban - különösen a baromfiüzemekben - megnehezíti a vállalatok számára, hogy az élelmiszerboltok polcai és az éttermek teljesen feltöltöttek legyenek.
A csirkehúsos szendvicsek és a hasonló termékek, például a nuggets, extra feldolgozást igényelnek, hogy a húst eltávolítsák a csontokról. "Ez általában egy kicsit több munkaerőt igényel" - mondta Hochman, megjegyezve, hogy a Yum! Brands Inc. tulajdonában lévő KFC számára hétről hétre javul.
Februárban kezdődött, és az olyan helyek, mint a Bojangles és a KFC érzik a hőséget - és most már tudjuk, miért. A Tyson, a világ második legnagyobb csirke-, marha- és sertéshús-feldolgozója szerint mindez a mostani nagy keresletnek köszönhető, de a kakasok miatt is. A vállalat az év elején lecserélte hím kakasait, de végül kevesebb tojás és alacsonyabb kelési arány alakult ki. A New York Post szerint becslései szerint a probléma a hiányprobléma körülbelül 50 százalékát teszi ki.
"Kicserélünk egy olyan [hímkakas]típust, amellyel kapcsolatban őszintén szólva rossz döntést hoztunk" - mondta Donnie King, a Tyson operatív igazgatója és baromfi csoportjának elnöke egy hétfői elemzői hívás során. Egy szóvivő ezt követően a CNN-nek nyilatkozva megjegyezte, hogy az új kakasfajtát olyan tulajdonságok miatt választották, amelyek javíthatják az utódcsirkék húsminőségét. Ezeket a kakasokat most lecserélik a régiekre, ami időigényes folyamat. A CNN szerint a vállalat nem osztotta meg, mi lesz a sorsa azoknak a kakasoknak, amelyek nem feleltek meg az igényeknek.
Más tényezők, például a gyorséttermi csirkés szendvicsek rendkívüli népszerűsége, sőt a közelmúltban Texasban tomboló téli viharok is gátolták a kínálatot. És nem a csirkés termékek az egyetlenek, amelyek most hiányoznak az olyan helyeken, mint a McDonald's, a Chick-fil-A és más láncok. Íme 5 hiány, ami most a gyorsétteremláncokat érinti. Ha minden nap a kedvenc gyorsétteremláncoddal kapcsolatos legfrissebb híreket szeretnéd megkapni egyenesen az e-mail postaládádba, iratkozz fel hírlevelünkre!
Országos csirkehiány a helyi vállalkozásokat érinti
Lehet, hogy már észrevetted az árkülönbséget a helyi szárnyasboltokban, és ez azért van, mert országszerte hiány van. Mike Cockrell, a Sanderson Farms pénzügyi igazgatója szerint a hiány nem azért van, mert a csirkék nem tojnak tojást. "Nem igazán csirkehiányról van szó, hanem inkább a termék iránti kereslet növekedéséről" - mondta Cockrell. "Az iparág egésze, ha az Egyesült Államok egész iparágát nézzük, nagyjából ugyanannyit termelünk, mint tavaly, ha nem egy kicsit többet."
Cockrell szerint ez a probléma nagy hatással volt a csirkeszárnyakra, mivel a világjárvány idején a szárnyak voltak a legjobban rendelhetők a járvány idején. "Tudod, hogy a szárnyak ugyanolyanok, mire hazaviszed őket, mint az étteremben, de ha parmezános csirkét veszel, mire hazaviszed, az már egy rakás szar" - mondja Cockrell.
Azt mondja, lehet, hogy nem látja az árváltozást, amikor elmegy az élelmiszerboltba, de az étteremtulajdonosok látják, amikor a forgalmazóktól vásárolnak. "Az éttermek által a csirkéért fizetendő ár emelkedett, így ez hatással lehet az éttermek árrésére, ha többet kell fizetniük a csirkéért, de a menüjük nem változik" - mondja Cockrell.
Nick Fairley, a hattiesburgi Fairley's Wings tulajdonosa azt mondja, hogy az elmúlt néhány hónapban körülbelül háromszor kellett emelnie az árakat, mert a csirke jelenleg nagyon drága. "Azt mondanám, hogy majdnem, körülbelül 2 dollárral, mert úgy indult, hogy a 8 darabom 9 dollár volt, aztán fel kellett emelnem a 8 darabomat 11 dollárra" - mondja Fairley. "Bárcsak kitalálnának valamit, hogy lejjebb menjenek, hogy minden visszatérjen a normális kerékvágásba, hogy visszavehessem az áraimat, hogy az emberek továbbra is visszajöjjenek."